Repriserar mina försvunna inlägg-Berlin

Startat av Jonas Gustafsson, 21 juni 2007, 14:04:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Vilken tur att jag postade alla tre på Spårvägssällskapet forum också, så jag bara behöver kopiera över hit igen...

Väl medveten om att jag fortfarande inte avslutat min senaste flerdelade bildserie från Bohuslän på skärtorsdagen (bilder från Uddevalla återstår att visa) sparar vi det för tillfället och börjar istället med Berlin!

Till Berlin åkte jag med en lärarkollega samt 11 elever den 6-11 maj. Resan var del av ett utbyte, där 11 elever från Berlin bodde hos våra elever i april och sedan bodde våra elever hos Berlineleverna i maj. Dessutom ingick lektionsbesök, besök på muséer, utflykter m.m.

Själv bodde jag hos en tysk lärare och hennes man, där jag fick smörja kråset med tyska läckerheter såsom oxrulader med Sauerkraut (surkål) och Knödeln (potatisklumpar, godare än det låter) eller Schlachteplatte (tyska korvar och fläsklägg med Sauerkraut och senap och pepparrotsmajonnäs).

Det fanns även tillfälle att fota en del bussar och spårvagnar under vistelsen i Berlin.

Berlin har, trots att svångremmen dragits åt de senaste åren, otroligt effektiv kollektivtrafik jämfört med i princip hela Sverige. Inte ens Stockholm som har Sveriges ojämförligt bästa kollektivtrafik (det svider för en nästan-göteborgare att erkänna) når upp till Berlins standard. Även mitt i natten är det relativt tät trafik längs de viktiga stråken.

U-Bahn och större delen av busstrafiken körs av Berliner Verkehrsbetriebe, av någon outgrundlig anledning förkortat BVG (var är G:et?). För linjer som kräver hög kapacitet finns både dubbeldäckare och ledbussar.

Del 1 i bildserien visar tre dubbeldäckare.


Typnumret anger att det är en dubbeldäckare (Doppeldecker) av årsmodell 1992. Chassit är MAN SD202, karossen är byggd av Waggon Union.


DN95=Doppeldecker, Niederflur (låggolv), årsmodell 1995.
MAN A10/ND202 med kaross från Adtranz (som övertog Waggon Union).


Vad L i DL05 betyder förstår jag inte riktigt?
Bussen är i alla fall en MAN Lion´s City DD (ND313) med kaross från MAN och egen verkstad.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

L:et står förmodligen för "lang" (=lång) då det ju är boggiebussar.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

M224

Jisses!!!

Den där sista MAN-dubbeldäckarboggin var för j***a grym!!!  :D :D :D

Härliga bilder!

Bussmicke

Trevligt, av någ anledning känner man igen sig..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.