Huvudmeny

E4 vid Umeå

Startat av Stefan K, 11 april 2008, 20:05:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Har kollat in E4 genom och vid Umeå på Eniro. Delar av denna väg borde mycket väl kunna klassas som motortrafikled.
Anser att E4 degraderats lågt! Statens vägverk är ibland lite väl heta på att blå-skylta vägar som inte längre är motorvägar :-)
Har de glömt vad motortrafikled innebär? Det är INTE entydigt med farlig 13 m-väg!!!

Walter

Det är långt ifrån bara E4 i Umeå det gäller.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

David M

Det är i sista hand Länsstyrelsen i respektive län som avgör vilken klassifiering en väg får. Här skiljer det sig otroligt mycket från län till län. När man byggde ny E22 söder om Kalmar mot Blekinge för några år sedan så var den ursprungliga planen att vägen skulle klassas som motortrafikled (2+1väg med planskilda korsningar). Av någon anledning fick den dock aldrig sådan klassifiering när den invigdes. E4 genom Umeå skulle jag personligen nog inte vilja klassa som motortrafikled, åtminstone inte avsnittet mellan järnvägsviadukten och Tegsbron.


Regionalt så skulle jag hävda att Skåne har de mest nitiska handläggarna i sådana här ärenden. Hurva - Gårdstånga är exempelvis inte motorvägsklassad vilket nu får till följd att vägen (2+2 filer med mitträcke och planskilda korsningar)nu får sänkt hastighet till 100 km/h. Inga hinder finns för att ge vägen motorvägsstatus eller åtminstone motortrafikled eftersom man t.o.m. har riktiga (om än korta) påfarter till skillnad från den betydligt mer snålbyggda "motorvägen" E4 norr om Söderhamn där det är stopplikt vid vissa av påfarterna för att komma in på vägen. Även E22 förbi Hörby får sänkt hastighet trots att där alltid har varit 110 km/h och motortrafikled, en väg som blev betydligt säkrare när man satte upp mitträcken och gjorde vägen till 2+1 för ett par år sedan. Allt detta för att vägavsnitten inte är klassifierade som motorväg.

Anders Noren


Niklas Bygdestam

Citat från: David M skrivet 12 april 2008, 01:41:05 AM
Det är i sista hand Länsstyrelsen i respektive län som avgör vilken klassifiering en väg får. Här skiljer det sig otroligt mycket från län till län. När man byggde ny E22 söder om Kalmar mot Blekinge för några år sedan så var den ursprungliga planen att vägen skulle klassas som motortrafikled (2+1väg med planskilda korsningar). Av någon anledning fick den dock aldrig sådan klassifiering när den invigdes. E4 genom Umeå skulle jag personligen nog inte vilja klassa som motortrafikled, åtminstone inte avsnittet mellan järnvägsviadukten och Tegsbron.


Regionalt så skulle jag hävda att Skåne har de mest nitiska handläggarna i sådana här ärenden. Hurva - Gårdstånga är exempelvis inte motorvägsklassad vilket nu får till följd att vägen (2+2 filer med mitträcke och planskilda korsningar)nu får sänkt hastighet till 100 km/h. Inga hinder finns för att ge vägen motorvägsstatus eller åtminstone motortrafikled eftersom man t.o.m. har riktiga (om än korta) påfarter till skillnad från den betydligt mer snålbyggda "motorvägen" E4 norr om Söderhamn där det är stopplikt vid vissa av påfarterna för att komma in på vägen. Även E22 förbi Hörby får sänkt hastighet trots att där alltid har varit 110 km/h och motortrafikled, en väg som blev betydligt säkrare när man satte upp mitträcken och gjorde vägen till 2+1 för ett par år sedan. Allt detta för att vägavsnitten inte är klassifierade som motorväg.

Det märks att de lokalt har lite egna idéer om detta. I Uppsala finns Bärbyleden som är den del av Riksväg 55 som går förbi staden och ansluter till E4:an. Om man utgår från E4:an och kör mot Enköping eller Sala så finns det först en rondell. Men efter rondellen är vägen exakt formad som en motorväg och efter att den korsat väg 272 så är den formad som en motortrafikled. Ändå är hela vägen blåskyltad och saknar märkning för motorväg eller motortrafikled. Trots att alla på- och avfarter är helt korrekt utformade efter motorvägsstandard och allt. Anledningen som jag har hört är att vägen är skyltad för 90 och inte 110. Men det finns motorvägar som är skyltade 90
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.