Folks syn på busschaufförer...

Startat av Danne B., 09 april 2008, 15:12:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus_J

jag undrar bara vad det var för buss som kom som skjuten ur en kanon.. de flesta kan hamn inte hålla mer än MAX och då menar jag MAX 30 om man ska runt en rondell..

Svemicke

Citat från: Magnus_J skrivet 13 april 2008, 10:01:48 AM
jag undrar bara vad det var för buss som kom som skjuten ur en kanon.. de flesta kan hamn inte hålla mer än MAX och då menar jag MAX 30 om man ska runt en rondell..


Källkritik, min vän. Källan är väl inte så värst trovärdig avseende uppskattning.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

HJP

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 13 april 2008, 02:05:16 AM
När jag hade läst på hemsidan "Garaget" så kunde jag inte låta bli att få i svaromål.
Inte för att jag tror att det hjälper så mycket men jag skrev ett inlägg på den sidan.
Det ska bli intressant att se om det kommer några svar.
__________________________________________________________________________

Jag är en av dessa  förbannade busschaufförer som kör buss. Intressant att se åldern på dessa arga unga män som är så förbannade. Det är övervägande unga män som är så förbannade. Egentligen så skulle man ta alla dessa unga män och sätta upp dem i en buss, ge dem några körlektioner och låta dem köra lite  så de fattade vad en buss är.
De har inte förstått att en buss behöver betydligt mycket mera plats än andra fordon. En buss på 12-14,5 meter behöver plats. Ibland är rondellerna dåligt utformade så vi måste låna lite plats, inte mycket men lite grann. Att göra en vänstersväng i en rondell med 12-14,5 m kräver mer än en fil. Det bara är så!
Vad ska övriga trafikanter( läs bilister som vill fram fort till varje pris) göra då? Jo avvakta lite bakom och låta oss komma ur rondellen.
Hur många gånger har man inte varit på väg in i en rondell och allt ser klart ut. Då kommer som skjuten ur en kanon en BMW,  en GTI eller någon annan sportig vagn med en hastighet som varken är laglig eller lämplig och kastar sig in i rondellen. De ska före till varje pris och de ska visa att de har rätten på sin sida. Det är bara det att vi kan inte stanna på 2m för då ligger alla passagerarna på golvet med skador och ambulans måste tillkallas för de allra äldsta som har fått lårbensbrott och armbrott. Vi kör de svagaste och mest serviceberoende människorna i vårt samhälle. De som inte kan köra bil eller inte har någon bil och  de som inte  kan gå så långt.

Det handlar om trafikmognad och det har dessa unga arga män väldigt litet av.
Jag stöter på dem dagligen. Hur många jag har räddat livet på genom att bromsa in så de hinner in i filen framför mig när de gör en livsfarlig omkörning, det vet jag inte men det är otroligt många.

Trafikmognad det är att begripa hur trafiken fungerar och vilka möjligheter och begränsningar den övriga trafiken har och vilka begränsingar man har för egen del.

Så nästa gång du möter en buss i trafiken och i en rondell så räkna till 10 och tänk på att vi behöver lite mera plats och vi kan inte stanna på 2 m. När vi hunnit ur rondellen så får du gärna köra om mig och försvinna i ett moln av rök.

Men glöm inte ordet trafikmognad, för det är de som det handlar om och inte att vara först till varje pris.

Busschaffisen


****
Visst är det så.
Jag är själv gammal buschaffis, även om det var ett tag sedan (Körde för SL 1970-1975, och extra 1990- 1996).
Jag känner igen alla beskrivna situationer, och vet inte hur många man räddat, p.g.a. deras dåliga beteende. Men man måste vara nyanserad nog, för att se att inte alla beter sig dåligt, och att man själv begår misstag ibland, både som yrkeschaffis och privatbilist.

Att uttrycka sig som "dom häftiga grabbarna" i "Garaget.org" visar en mycket låg nivå på hur man ser på ett problem. Man utgår från, att "Mr_m" har rätt i sin beskrivning, och piskar upp en lynchstämning på ingen grund alls, utan att förstå det. En som "BEATNIK" ser nog bara en möjlighet att få ur sig lite agressioner.

Tyvärr är den här sortens inställning, inte alltför ovanlig, i olika sammanhang. Vi får leva med det, men tråkigt är det  :(

Vi begår alla misstag ibland, men utan trafikmarodörena, vore det betydligt trevligare på vägarna.

HJP

Ersa

Håhå jaja:
Så det är inte de unga killarna med de där 17" ACE monaco fälgar med friska sulor." som är "nonchalanta"?  ::)

Påminner mig om följande B-kortscitat ur trafikdebatter på Västerbottens-Kurirens debattsida:
"Om alla koncentrerade sig på att köra sitt eget fordon istället för att krypa fram och nyfiket titta på om övriga trafikanter använder blinkers i rondeller, så skulle allt flyta smidigare och luftföroreningarna minska. Kör er egen bil och strunta i vart övriga trafikanter är på väg. Det angår er inte!!"

samt:
"När ska folk lära sig att sköta sitt och skita i andra? Samma vansinnesdebatt här som när det gäller den andra artikeln om rondellkörning (bråket på Ersboda). Självklart kör man med dimljuset PÅ, det angår ingen annan. Lika självklart som att aldrig använda blinkers vid rondellköning. Kör era egna bilar och skit i vart andra är på väg! Ska det vara så svårt att fatta?"

Buss-Anders

En debattartikel är inget sanningsvittne!
Det är ett tyckande precis som det här inlägget jag skriver nu!

Det handlar inte om att vara nyfiken i en rondell om du nu tror och tycker det.
Att kolla blinkers i rondeller handlar om att se om jag kan köra in i rondellen eller inte.
Kan jag det några sekunder tidigare så flyter trafiken smidigare för alla.

Skita i andra kan man tolka lite olika. Som trafikant så måste man hålla koll på vad de andra har för sig. Som bussförare så måste du det än mer för att kunna planera  och för att få till en mjuk, behaglig och säker körning.

Vägverket har på sin hemsida en utförlig beskrivning om körning i cirkulationsplatser som vi vanliga kallar rondeller. Några saxade meningar:

"Tänk på att långa fordon ofta
behöver mer än ett körfält i
cirkulationen.".

"Ser du att en förare är på väg
att byta körfält ska du anpassa
hastigheten för att underlätta
körfältsbytet".

"När du kör ut ur cirkulationen
ska du ge tecken till höger."

"När du byter körfält eller annars
flyttar dig i sidled ska du ge tecken."



Mvh
Buss-Anders

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Västerbottenskuriren debattsida

Påminner mig om följande B-kortscitat ur trafikdebatter på Västerbottens-Kurirens debattsida:
"Om alla koncentrerade sig på att köra sitt eget fordon istället för att krypa fram och nyfiket titta på om övriga trafikanter använder blinkers i rondeller, så skulle allt flyta smidigare och luftföroreningarna minska. Kör er egen bil och strunta i vart övriga trafikanter är på väg. Det angår er inte!!"

Hmm... tror trafiken flyter bättre om folk visar vart de är på väg så man slipper bromsa sin buss för att lämna företräde åt nån som svänger ur rondellen...

Citat från: Västerbottenskuriren debattsida
samt:
"När ska folk lära sig att sköta sitt och skita i andra? Samma vansinnesdebatt här som när det gäller den andra artikeln om rondellkörning (bråket på Ersboda). Självklart kör man med dimljuset PÅ, det angår ingen annan. Lika självklart som att aldrig använda blinkers vid rondellköning. Kör era egna bilar och skit i vart andra är på väg! Ska det vara så svårt att fatta?"

Hmm... se ovan, plus att det säjer sig själv att två ljus utöver de redan tända = mer ljus = bländning.
"Det är snyggt"
Ja, det tycker den som kör, men han ser ju inte bilen utifrån. Han kollar väl bara på hastighetsmätaren så inte hastigheten understiger 30 km/h över tillåtna hastighet.

Simon Bertilsson

#21
Citat från: Daniel Söderberg skrivet 09 april 2008, 15:23:31 PM
Hehe vad var det där då? De perfektas forum??

Många har väldigt svårt att förstå sig på den tunga trafiken.
Det verkar som att dom tror att våra fordon är lika smidiga som deras personbilar.

Precis. Tunga fordon kräver stor plats i en rondell, och väljer man då att köra upp jämsides med en lastbil/buss, så får man skylla sig själv. Är själv ofta med om folk som inte kan begripa det.
Sen är det givetvis helt uppåt väggarna av busschaffisen att smita.
Själv brukar jag lägga mig i ytterfilen på rondellen oavsett om jag kör höger, rakt fram eller vänster (med lastbil då).

Min erfarenhet är dock att det är fotgängare och cyklister som är de riktiga marodörerna i stadstrafiken. För dem betyder ett gällt pip och lysande backlyktor + strålkastare ingenting. Jag bara väntar på den dagen jag backar över en av dem.  :-\

Anders: Underbart inlägg! Får hoppas att de kanske kan ta till sig ett litet uns av kontentan i det...