Folks syn på busschaufförer...

Startat av Danne B., 09 april 2008, 15:12:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne B.


Daniel Söderberg

Hehe vad var det där då? De perfektas forum??

Många har väldigt svårt att förstå sig på den tunga trafiken.
Det verkar som att dom tror att våra fordon är lika smidiga som deras personbilar.

Johan B

Var någon som gnällde på att bussar ofta tar 2 filer i anspråk i tvåfiliga rondeller. Kanske kan bero på att många rondeller är så s*tans små att man inte kommer runt utan att gena. Genom att lägga sig i mitten hindrar man honom att försöka köra om med sin riskokare och på så sätt få den omstylad. Osar väldigt lite trafikrutin kring vissa inlägg.

Anders L


Ja ja, som om folk i personbilar kör så mycket bättre. Visserligen finns det busschaufförer som inte uppträder perfekt i alla lägen, men de kan till att börja med sopa rent framför sin egen dörr innan de anklagar andra.
Detta är ren brist på förståelse och respekt för andra. Vart tog de gamla devisen hänsyn, ansvar och omdöme vägen?


Bengt Lindstein

Citat från: Anders L skrivet 09 april 2008, 17:01:20 PM
Vart tog de gamla devisen hänsyn, ansvar och omdöme vägen?

Dom försvann väl samtidigt som vissa busschaufförer fick D-kort och började köra som idioter.
Det finns några i Södertälje.

Hälsar
Bengt
(som talar av egen erfarenhet som busspassagerare och medtrafikant i bil i Södertälje)

Thomas Bergstam

Citat från: Bengt Lindstein skrivet 09 april 2008, 19:54:54 PM
Dom försvann väl samtidigt som vissa busschaufförer fick D-kort och började köra som idioter.
Det finns några i Södertälje.

Hälsar
Bengt
(som talar av egen erfarenhet som busspassagerare och medtrafikant i bil i Södertälje)

Vem torskar om man stylar om en bil i en rondell om man genar eller ligger "mitt i". Jag tror att busschaffisen ligger pyrt till. Ingen kan ta sig nån rätt att hindra andra i trafiken.


Simon A

De har lite väl trång syn på busschaufförer i det där forumet tycker jag. Dessutom har man väl fått lära sig i både trafikböcker och körskola att det finns risk för att långa fordon har svårt i en rondell, att släp eller mittendelen på en buss mycket väl kan hamna i fel fil. Det betyder ju inte att förarna gör det avsiktligt, speciellt inte i en trång rondell. Visst det finns många bussförare i Uppsala som kör riktigt illa och som riktiga galningar men det finns betydligt fler bilister som kör som idioter och inte tycks visa hänsyn för varken cyklister, gående, andra bilister eller bussar.

//Simon

Johan B

Citat från: Thomas Bergstam skrivet 09 april 2008, 20:47:29 PM
Vem torskar om man stylar om en bil i en rondell om man genar eller ligger "mitt i". Jag tror att busschaffisen ligger pyrt till. Ingen kan ta sig nån rätt att hindra andra i trafiken.


Det bör bli bussföraren då han/hon helt klart brustit i uppmärksamhet om detta inträffar. Däremot är det inte mycket att göra när vissa rondeller är felkonstruerade vilket jag påstår att de är då de inte rymmer de fordon som har rätt att färdas på vägsträckan ifråga. Bättre då att välja en lämplig lucka, slå på blinkersen och låtsas att man ska byta fil och ta båda körfälten i anspråk så riskerar man inte att någon stressad puckohjärna utan självbevarelsedrift försöker köra om ditt femtonmetersekipage med stel boggiaxel mitt i rondellen. Har svårt att tro att någon polis skulle få detta till hindrande av trafik så länge man sköter det snyggt och lagligt.

Buss-Anders

Visst gör även busschaufförer fel. Men hur många känner inte igen sig i att du är precis på väg in i en rondell och allt ser klart ut. Då kommer som skjuten ur en kanon en BMW eller GTI eller någon annan och kastar sig in i rondellen. Vilken fart de har kan man bara gissa men den är vare sig laglig eller lämplig.
De tror att en buss kan tvärnita på en meter eller två. Det går inte. De riktigt ska visa att jag är först och jag har rätten på min sida. Blinkers använder de inte heller.

Hur många har man inte räddat livet på redan  under snart 3 år som bussförare genom att bromsa så att de kan komma in i filen framför en när de gör en fullständigt livsfarlig omkörning.

Det handlar om trafikmognad och det har de inte.

Rondellsjukan breder ut sig. Linje 404 Kalmar - Färjestaden har 35 rondeller t.or. Körde den turen 6 gånger för ett tag sedan. Några av de rondellerna är inte kul.

mvh
Buss-Anders

Thomas Bergstam

Citat från: Simon A skrivet 09 april 2008, 21:10:06 PM
De har lite väl trång syn på busschaufförer i det där forumet tycker jag. Dessutom har man väl fått lära sig i både trafikböcker och körskola att det finns risk för att långa fordon har svårt i en rondell, att släp eller mittendelen på en buss mycket väl kan hamna i fel fil. Det betyder ju inte att förarna gör det avsiktligt, speciellt inte i en trång rondell. Visst det finns många bussförare i Uppsala som kör riktigt illa och som riktiga galningar men det finns betydligt fler bilister som kör som idioter och inte tycks visa hänsyn för varken cyklister, gående, andra bilister eller bussar.

//Simon

Vilka "de"? Vi/oss/jag? Trafiklagstiftningen gäller även dom som kör buss. En på 161:ans buss fick bittert erfara det när det var hastighetskontroll på en 30-sträcka i Örby i södra Stockholm för en del år sedan.


Simon A

Citat från: Thomas Bergstam skrivet 09 april 2008, 22:08:36 PM
Vilka "de"? Vi/oss/jag? Trafiklagstiftningen gäller även dom som kör buss. En på 161:ans buss fick bittert erfara det när det var hastighetskontroll på en 30-sträcka i Örby i södra Stockholm för en del år sedan.


Självklart gäller reglerna för alla och om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag aldrig sagt att busschaufförerna inte har någon rätt att bryta mot trafikreglerna, och inte någon annan som rör sig i trafiken för den delen heller. De, i det här fallet, syftar på skribenterna i det länkade forumet. Det jag ville få fram var bara att en lång buss kan av misstag hamna fel med bakdelen av sin buss i en liten rondell. Det bör helst inte ske men vi alla är väl mänskliga och kan göra misstag? Tyvärr uppmärksammas oftast misstagen och sen är det tyst när det fungerar som det ska.

//Simon

Svemicke

#11
Dit måste jag bara in och kommentera.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Danne B.

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 09 april 2008, 22:07:17 PM
Visst gör även busschaufförer fel. Men hur många känner inte igen sig i att du är precis på väg in i en rondell och allt ser klart ut. Då kommer som skjuten ur en kanon en BMW eller GTI eller någon annan och kastar sig in i rondellen. Vilken fart de har kan man bara gissa men den är vare sig laglig eller lämplig.
De tror att en buss kan tvärnita på en meter eller två. Det går inte. De riktigt ska visa att jag är först och jag har rätten på min sida. Blinkers använder de inte heller.

Hur många har man inte räddat livet på redan  under snart 3 år som bussförare genom att bromsa så att de kan komma in i filen framför en när de gör en fullständigt livsfarlig omkörning.

Det handlar om trafikmognad och det har de inte.

Rondellsjukan breder ut sig. Linje 404 Kalmar - Färjestaden har 35 rondeller t.or. Körde den turen 6 gånger för ett tag sedan. Några av de rondellerna är inte kul.

mvh
Buss-Anders


Kunde inte instämma mer! Bra skrivet!!!

//Danne

Buss-Anders

När jag hade läst på hemsidan "Garaget" så kunde jag inte låta bli att få i svaromål.
Inte för att jag tror att det hjälper så mycket men jag skrev ett inlägg på den sidan.
Det ska bli intressant att se om det kommer några svar.
__________________________________________________________________________

Jag är en av dessa  förbannade busschaufförer som kör buss. Intressant att se åldern på dessa arga unga män som är så förbannade. Det är övervägande unga män som är så förbannade. Egentligen så skulle man ta alla dessa unga män och sätta upp dem i en buss, ge dem några körlektioner och låta dem köra lite  så de fattade vad en buss är.
De har inte förstått att en buss behöver betydligt mycket mera plats än andra fordon. En buss på 12-14,5 meter behöver plats. Ibland är rondellerna dåligt utformade så vi måste låna lite plats, inte mycket men lite grann. Att göra en vänstersväng i en rondell med 12-14,5 m kräver mer än en fil. Det bara är så!
Vad ska övriga trafikanter( läs bilister som vill fram fort till varje pris) göra då? Jo avvakta lite bakom och låta oss komma ur rondellen.
Hur många gånger har man inte varit på väg in i en rondell och allt ser klart ut. Då kommer som skjuten ur en kanon en BMW,  en GTI eller någon annan sportig vagn med en hastighet som varken är laglig eller lämplig och kastar sig in i rondellen. De ska före till varje pris och de ska visa att de har rätten på sin sida. Det är bara det att vi kan inte stanna på 2m för då ligger alla passagerarna på golvet med skador och ambulans måste tillkallas för de allra äldsta som har fått lårbensbrott och armbrott. Vi kör de svagaste och mest serviceberoende människorna i vårt samhälle. De som inte kan köra bil eller inte har någon bil och  de som inte  kan gå så långt.

Det handlar om trafikmognad och det har dessa unga arga män väldigt litet av.
Jag stöter på dem dagligen. Hur många jag har räddat livet på genom att bromsa in så de hinner in i filen framför mig när de gör en livsfarlig omkörning, det vet jag inte men det är otroligt många.

Trafikmognad det är att begripa hur trafiken fungerar och vilka möjligheter och begränsningar den övriga trafiken har och vilka begränsingar man har för egen del.

Så nästa gång du möter en buss i trafiken och i en rondell så räkna till 10 och tänk på att vi behöver lite mera plats och vi kan inte stanna på 2 m. När vi hunnit ur rondellen så får du gärna köra om mig och försvinna i ett moln av rök.

Men glöm inte ordet trafikmognad, för det är de som det handlar om och inte att vara först till varje pris.

Busschaffisen

Simon A

Skitbra inlägg! Uppdatera gärna vad du får för svar från dessa "unga arga män" i det andra forumet.

//Simon