Vilken var Sveriges första etanolbus?

Startat av Niklas Bygdestam, 20 juni 2007, 23:07:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Minns i slutet på 1980-talet så testade man en etanolbuss i Uppsala när detta var ganska nytt. Baktanken var att vissa tydligen funderade på faktiskt införa etanol i Uppsala. Nu blev det andrig så men det är en annan historia

Det intressanta med testet var att man hade lånat in en etanolbuss och om jag inte minns fel så har jag för mig att den var från Örnsköldsvik. Bussen minns jag var en Scania CR 112 och jag har för mig att den var från 1983. Kan detta vara Sveriges första etanolbuss?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

Trolen rör det sig om två bussar som kom till dåvarande GS.tror nr var 34&35. Uppgift gör gällande att dessa provades i Uppsala. På en mässa var en av bussarna strejpade i SL färg varav halva bussen i längsled var SL "målad".Men som sagt är jag inte från Uppsala varför någon enstaka kan varit före. jag vet däremot att Scania prövade ihop med TFB etanolbussar.
Etanol är tyvärr något mera energikrävande när det framställs varför miljövänligheten kan diskuteras. Sören S

Karsten

Är det månne SL 6607 och 6608, eller var det någon före?