Dubbeldäckade bilfärjor?

Startat av Johan Eriksson, 08 april 2008, 17:29:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Eriksson

Undrar hur pass (o)vanligt det var med dubbeldäckade färjor? Har hört att sådana användes före Ölandsbron öppnades 1972 men det måste väl ha varit fler?

En följdfråga är kombinerade bil- och järnvägsfärjor? -en dubbeldäckad färja med spår är kanske att dra det för långt men vem vet, kanske t o m det funnits?  ::)

Wolfie

Är inte de flesta av våra internationella färjeförbindelser trafikerade med dubbeldäckade färjor? Eller tänker du bara på inrikes färjor, för i så fall vet jag inte om det funnits.

Johan Eriksson

Nationellt glömde jag att tillägga, inte typ HH- eller Finlandsfärjorna!

David M

Gotlandsfärjorna är, eller var innan de nya sattes in, dubbeldäckade har jag för mig.

(Undras just hur många bilfärjeförbindelser det funnits mellan Gotland och övriga Sverige förutom Nynäs/Oskarshamn till Visby? Länge gick det även från Västervik till Visby och vad jag kan minnas från en karta även från Kappelshamn till jag tror det var Södertälje).

S Svensson

Gotlandsfärjorna gick 1987 Visby-Nynäshamn och Oskarshamn. Sedan gick Tjelvar sommartid Visby-Byxelkrok.
Tidigare lär dåv Gotlandsbolaget kört från Klintehamn till några orter.Möjligt det varit brist på platser i Visby.
Norr om Visby ligger Kappelshamn där Gotlandsbolaget har färjeplatser.

Färjor typ VoV byggda i Åmål vet jag inte så mycket om. I varje fall hade SJ en sådan som gick i Kalmarsund. Det har alltså funnits tågfärja Kalmar-Färjestaden i SJ regi och i SSA regi Bergkvara-Mörbylånga med Betula,(gamla varianten i ursp? utförandet).
Sedan fanns det ett rederi som körde folk och bilar emellan Kalmar och Öland.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 11 april 2008, 12:36:09 PM

Sedan fanns det ett rederi som körde folk och bilar emellan Kalmar och Öland.

Ångfartygs AB Kalmarsund. Det var de som körde färjorna med namn Kalmarsund I - IX. Kalmarsund IX tog enligt uppgift 60 bilar, de övriga moderna som gick kvar fram till bron invigdes 1972 tog cirka 30 bilar var. Ingen av dessa lastade dock bilar i två våningar. Kalmarsund VIII blev sista färjan på leden och den har sedermera återkommit till sin gamla hemmahamn i Färjestaden och ligger där nu som museifartyg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan Eriksson

Tack för svar och för Kalmarsund-bild Staffan,
-har sett den flera gånger i Färjestaden på årliga sommarbesök på Öland och den är en Pärla! ;)

Utan dubbeldäckade vägfärjor inom Sverige vidgar jag frågan till att ställa den igen fast så här:

-Det skulle vara kul och intressant att få se dubbeldäckade vägfärjor med rampor inom Norden eller Europa (eller varsomhelst) av det lite mindre nationella slaget och alltså inte de jättefärjor som oftast går internationellt! Tidsperioden kan vara närsomhelst och det skulle vara en bonus om den hade spår också, tänker att vissa uppfinningsrika länder i väntan på broar kanske byggde någon kapacitetsstark "havets motorväg" och som inte finns längre?

Och/eller så kanske man borde ställa frågan separat om spårvägs- eller järnvägsfärjor, kanske provisoriskt efter kriget och tills dess man (återupp)byggt ersättande bro, och kanske kombinerad med spår i väntan på bättre tider.....? -Ungefär som den tidiga spårfärja som fanns mellan Ropsten och Islinge på (norra) Lidingön fast i lite senare tid?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan Eriksson skrivet 12 april 2008, 01:23:56 AM
-Det skulle vara kul och intressant att få se dubbeldäckade vägfärjor med rampor inom Norden eller Europa (eller varsomhelst) av det lite mindre nationella slaget och alltså inte de jättefärjor som oftast går internationellt! Tidsperioden kan vara närsomhelst och det skulle vara en bonus om den hade spår också, tänker att vissa uppfinningsrika länder i väntan på broar kanske byggde någon kapacitetsstark "havets motorväg" och som inte finns längre?

I Norge är det ganska vanligt att "ferjesambanden" lastar personbilar i två våningar. Den andra våningen täcker inte hela färjans bredd så höga fordon får placeras där det inte finns någon övervåning. Om jag inte minns alldeles fel så är detta en sådan färja. Den går mellan Bremsnes och Kristiansund som en förlängning av Atlanterhavsvegen. Den kommer från nästa år att ersättas av Atlanterhavstunnelen. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter C

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 april 2008, 08:22:29 AM
I Norge är det ganska vanligt att "ferjesambanden" lastar personbilar i två våningar. Den andra våningen täcker inte hela färjans bredd så höga fordon får placeras där det inte finns någon övervåning. Om jag inte minns alldeles fel så är detta en sådan färja. Den går mellan Bremsnes och Kristiansund som en förlängning av Atlanterhavsvegen. Den kommer från nästa år att ersättas av Atlanterhavstunnelen. 


Mellan Moss-Horten oxå i Norge, lastar dom personbilar på nedre däck och lastbilar och andra högre fordon på det öppna däcket.

Micke Asklander

Det fanns två i trafik mellan Kalmar - Färjestaden.
Kalmarsund V som byggdes om till dubbla bildäck.
Samt då Kalmarsund IX som levererades med dubbla bildäck.
Men ingen vägverksfärja har haft dubbla bildäck och då pratar vi kortare färjetrafik.
Micke
Ps det är inte så bra att komma på det undre däcket på Norska färjor, har ju hänt att dom glömt att lossa det ibland och då får man åka ett extra varv.
Micke

Staffan Sävenfjord

Citat från: Micke Asklander skrivet 12 april 2008, 12:34:33 PM
Det fanns två i trafik mellan Kalmar - Färjestaden.
Kalmarsund V som byggdes om till dubbla bildäck.
Samt då Kalmarsund IX som levererades med dubbla bildäck.

Tack Micke!
Att Kalmarsund IX hade dubbla bildäck förstod jag när jag såg kapaciteten, men ändå blev det fel i det jag skrev. Men att även Kalmarsund V hade det var dock en nyhet för mig.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik Gelin

På frågan om dubbeldäckade färjor i nationell trafik är det ganska vanligt i Norge där det behövs hög kapacitet.
När jag var på bilsemester i Norge för några år sedan försökte jag åka så mycket färja som möjligt vilket gjorde att resan Bergen - Stavanger tog nästan 10 timmar...
//Fredrik