Mera biogas i Stockholm

Startat av Cero, 20 juni 2007, 22:36:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cero

SL har skrivit kontrakt av leverans av biogas för ytterligare 100 bussar. I informationen från SL framgår att biogas är en optimal kretsloppslösning och att bussarna är tystgående.

Att bussarna skulle vara särskilt tystgående håller jag inte riktigt med om. Nu förefaller ju Omnicitybussarna ha flyttats från Söderhallen, åtminstone har inte jag sett några i trafik på länge, men när dessa tillsammans med de tre biogasbusstyperna trafikerade samma linjer vid Slussen gavs ju utmärkta möjligheter att jämföra bl.a. ljudnivån vid acceleration uppför Katarinavägen och inte tycker jag biogasbussarna var tystast. Den matchen vanns nog av de gamla etanolvagnarna med biogasbussarna från Volvo som klart bullrigast. Och den Volvo 5000 som startade vid Gamla stans tunnelbanestation idag hade fått en CR111 att låta eldriven.

Ibland undrar man om SL någonsin tar sig utanför huvudkontorets väggar.
:-\
/Cero

Karsten

Näe, nu är du väl ute och cyklar ändå? Gasvagnarna är väl klart tystare än etanolkärrorna, framförallt MAN. I klassen invändigt buller vinner i nuläget OmniCity, tätt följd av B9S.
Vi ska väl inte börja diskutera åkkomfort också?

Cero

Citat från: Karsten skrivet 20 juni 2007, 23:00:11 PM
Näe, nu är du väl ute och cyklar ändå? Gasvagnarna är väl klart tystare än etanolkärrorna, framförallt MAN. I klassen invändigt buller vinner i nuläget OmniCity, tätt följd av B9S.
Vi ska väl inte börja diskutera åkkomfort också?

För det första beror det på var man befinner sig i bussen, men jag avser yttre buller. Där är inte volvobussarna särskilt tysta. Åkkomfort tänker åtminstone inte jag diskutera för det finns inte i någon av de uppräknade bussarna. Däremot vet jag vad jag helst åker i av dessa och det är varken av ljud, komfort eller hastighetsskäl.

/Cero

Omni

Även Scanias biogasbuss på OmniLink är tystare än Volvos version.

Bussmicke

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 21 juni 2007, 20:47:11 PM
Även Scanias biogasbuss på OmniLink är tystare än Volvos version.

Låter knappt mer än en dieseldito, eller?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.