Konstiga hållplatsnamn

Startat av Stefan P, 08 april 2008, 15:10:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Ringmarck

Citat från: Wetjo skrivet 09 april 2008, 23:48:25 PM
Hpl Galgbacken finns i Kallhäll. Har glömt linjenumret, tror det är 542 eller 548. 591 är jag säker på ;)
Industriområdet vid hållplatsen, ville kommunen döpa till Galgbackens ind omr... Det ville inte företagen! :o

Johan

Hpl Galgbacken fanns tidigare i Kallhäll, men bytte sedan namn till Skarprättaren för att nu enbart heta Rättaren. Hpl efter heter för övrigt Mc Donalds. Det är linje 560 som går där.

Patrik

Citat från: Mrbuss skrivet 19 juni 2008, 17:49:46 PM
Hpl Galgbacken fanns tidigare i Kallhäll, men bytte sedan namn till Skarprättaren för att nu enbart heta Rättaren. Hpl efter heter för övrigt Mc Donalds. Det är linje 560 som går där.


Galgbacken finns fortfarande men den ligger på Enköpingsvägen och där stannar 548 och 554.
Hpl. Rättaren ligger på Galgbacken.

Tommy E

Här är några namn som finns på Mälaröarna. Tror inte att de har nämnts tidigare i tråden (ber om ursäkt ifall det ändå är så).

Betlehem
Lindkvists Hörna
Vibohär
Portugal
Bostäderna
Tillflykten
Skepparn
Gatan
Nybygget
Sötvattenslaboratoriet (Mälaröarnas längsta hållplatsnamn)

Ett namn jag gillar skarpt är Fritiden på linje 314.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Mikael Ringmarck

Citat från: Patrik skrivet 19 juni 2008, 17:59:16 PM

Galgbacken finns fortfarande men den ligger på Enköpingsvägen och där stannar 548 och 554.
Hpl. Rättaren ligger på Galgbacken.

Jaha, där ser man. Då var det bra att man bytte namn på den ena så att de inte har samma namn på båda. I Bromma finns hpl Sundbyvägen både på linje 112 och 117, men i olika ändar av gatan. Det är som gjort för misstag när någon frågar efter hållplatsen.

Mange_buss

Sedan finns ju Branta Backen i Botkyrka...

Anders i Vendelsö

#80
Glöm allt ni läst, i Ljusdal finns utan tvekan den roligaste hållplatsen, nu med bild också haha =)

/Anders


Ersa

Citat från: Anders i Vendelsö skrivet 01 juli 2008, 22:52:52 PM
Glöm allt ni läst, i Ljusdal finns utan tvekan den roligaste hållplatsen, nu med bild också haha =)

Du satte visst punkt på debatten! Klockrent! :D

Buss-Anders

Det är lite Word-varning på den här sista bilden.
Går att göra hur stora bokstäver i Wordformat, större än angivet i verktygslisten.
Hittade ett " hemligt kommando" för några år sedan då jag kollade med Ctrl och med Alt kominationen och övriga tangenter.
Markera texten som du vill förstora.Håll ner Ctrl och använd siffran 9 uppe på tangentbordet ovan för bostäverna i och o. Upprepade tryckningar förstorar en bokstav/siffra till ungefär storlek 750.
Sedan får den inte plats på ett A4 längre.Att jämföra med vanliga storlek 72 som är störst på verktyget. Samma sak med att förminska men använd då i stället siffran 8 bredvid.

Skylten Tjock-Anders är inte försedd med vilken linje som trafikeras och ej heller med något zonnummer så jag har mina tvivel på äktheten.Men ett gott försök är det.  ;)

För att lägga på mera bärnsle om namn så finns det en hållplats som heter Sommarstugorna söder om Borgholm.
Förvåningen blev stor första gången en resernär ville åka till Sommarstugorna men han visste inte var den låg.

Mvh
Buss-Anders

Patrik

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 02 juli 2008, 06:29:20 AM
Det är lite Word-varning på den här sista bilden.
Går att göra hur stora bokstäver i Wordformat, större än angivet i verktygslisten.
Hittade ett " hemligt kommando" för några år sedan då jag kollade med Ctrl och med Alt kominationen och övriga tangenter.
Markera texten som du vill förstora.Håll ner Ctrl och använd siffran 9 uppe på tangentbordet ovan för bostäverna i och o. Upprepade tryckningar förstorar en bokstav/siffra till ungefär storlek 750.
Sedan får den inte plats på ett A4 längre.Att jämföra med vanliga storlek 72 som är störst på verktyget. Samma sak med att förminska men använd då i stället siffran 8 bredvid.

Skylten Tjock-Anders är inte försedd med vilken linje som trafikeras och ej heller med något zonnummer så jag har mina tvivel på äktheten.Men ett gott försök är det.  ;)

För att lägga på mera bärnsle om namn så finns det en hållplats som heter Sommarstugorna söder om Borgholm.
Förvåningen blev stor första gången en resernär ville åka till Sommarstugorna men han visste inte var den låg.

Mvh
Buss-Anders


Tjock-Anders finns, det är bara att kolla på www.x-trafik.se

Anders Noren

#84
Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 02 juli 2008, 06:29:20 AM
Skylten Tjock-Anders är inte försedd med vilken linje som trafikeras och ej heller med något zonnummer så jag har mina tvivel på äktheten.Men ett gott försök är det.  ;)

Sedan sommaren 2004 skyltar X-Trafik varken linjenummer, destination eller zonnummer, oavsett hur många linjer som trafikerar hållplatsen och oavsett om linjerna går åt olika eller oväntade håll. Ett exempel på hur fel det kan bli är en av hållplatserna i Bomhus centrum som trafikeras av 1:an mot stan och 12:an från stan (och vice versa på andra sidan av vägen). Fördelen med att skylta linjenummer och destination är att man på håll kan se vilken hållplats man ska gå till. Hos X-Trafik måste man numer gå fram till tidtabellsanslaget - om det finns något - för att se vart bussarna som stannar vid den här hållplatsen går. Och har man otur så missar man bussen för att man gick till fel hållplats.

Anders

Nupski

#85
Finns väl hållplatsen "Herreslia" i Tollered utanför Lerum. Och hållplatsen "Ryckepungsvägen" ligger i Falun.

jocke

Har ju hållplatserna "Scandic" och "Utfarten" Längs med Linje 1 i Gävle.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Anders Noren

Citat från: jocke skrivet 02 juli 2008, 13:09:01 PM
Har ju hållplatserna "Scandic" och "Utfarten" Längs med Linje 1 i Gävle.

Hållplatsen Scandic ligger vid Scandic, konstigare än så är det inte.
Hållplatsen Utfarten är däremot ett av de verkligt konstiga hållplatsnamnen, redan omnämnd i tidigare inlägg.

Anders

Anders i Vendelsö

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 02 juli 2008, 06:29:20 AM
Det är lite Word-varning på den här sista bilden.
Går att göra hur stora bokstäver i Wordformat, större än angivet i verktygslisten.
Hittade ett " hemligt kommando" för några år sedan då jag kollade med Ctrl och med Alt kominationen och övriga tangenter.
Markera texten som du vill förstora.Håll ner Ctrl och använd siffran 9 uppe på tangentbordet ovan för bostäverna i och o. Upprepade tryckningar förstorar en bokstav/siffra till ungefär storlek 750.
Sedan får den inte plats på ett A4 längre.Att jämföra med vanliga storlek 72 som är störst på verktyget. Samma sak med att förminska men använd då i stället siffran 8 bredvid.

Skylten Tjock-Anders är inte försedd med vilken linje som trafikeras och ej heller med något zonnummer så jag har mina tvivel på äktheten.Men ett gott försök är det.  ;)

För att lägga på mera bärnsle om namn så finns det en hållplats som heter Sommarstugorna söder om Borgholm.
Förvåningen blev stor första gången en resernär ville åka till Sommarstugorna men han visste inte var den låg.

Mvh
Buss-Anders


Men snälla, varför sitta och manipulera en bild på en hållplatsskylt?
Klart bilden är äkta, det var ju hela grejen att jag heter just Anders och sen kanske har några kilon för mycket...
Numera ser hållplatsskyltarna ut så här inom X-trafikområdet.
/Anders

Ersa

Citat från: Anders i Vendelsö skrivet 02 juli 2008, 22:32:41 PM
Men snälla, varför sitta och manipulera en bild på en hållplatsskylt?
Klart bilden är äkta, det var ju hela grejen att jag heter just Anders och sen kanske har några kilon för mycket...
Numera ser hållplatsskyltarna ut så här inom X-trafikområdet.
/Anders

Ännu en bild på skylten, som ser ut att ligga i zon 24:
http://www.helsingebilder.se/utsida/visabild.asp?BildID=11206

Lite om skyltens namngivare:
http://www.helsingebilder.se/utsida/visabild.asp?BildID=1707

Bilder på många fler X-skyltar:
http://www.helsingebilder.se/utsida/galleri.asp?typ=sokord&sokord=Busskylt