Konstiga hållplatsnamn

Startat av Stefan P, 08 april 2008, 15:10:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Citat från: Wetjo skrivet 09 april 2008, 23:48:25 PM
Hpl Galgbacken finns i Kallhäll. Har glömt linjenumret, tror det är 542 eller 548. 591 är jag säker på ;)
Industriområdet vid hållplatsen, ville kommunen döpa till Galgbackens ind omr... Det ville inte företagen! :o

Johan

548 är det, 542 är "min" linje och den passerar inte där.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Rickardo skrivet 08 april 2008, 18:51:18 PM
Inom KLT-trafiken kan man både åka till Amerika och till Texas.
(Amerika tror jag är Målilla i Hultsfreds kommun) Texas vet jag inte.
Man kan även åka till Elefanten eller Giraffen.

I Malmö finns det två hållplatser som heter Flygledaren och Flygvärdinnan...

/Rickardo

Amerika finns i varje fall i Oskarshamn.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kristian

Aska (783), Malhuvud (852), Smällan (727, 729, 783), Urvägen (849), Vinaren (729, 848) och Väfsla (783, 848, 856, 858, 884) är några andra hållplatser med smått underliga namn i SL-området. :)

Rickardo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 april 2008, 09:08:06 AM
Amerika finns i varje fall i Oskarshamn.


Tack för rättningen!
I Målilla finns Amerikavägen och då drog jag slutsatsen att det skulle en hållplats Amerika.
/Rickardo

Staffan Sävenfjord

Citat från: Rickardo skrivet 10 april 2008, 11:59:55 AM
Tack för rättningen!
I Målilla finns Amerikavägen och då drog jag slutsatsen att det skulle en hållplats Amerika.
/Rickardo

Förr var väl Amerika en ändstation. Jag vill minnas att Hasse Tellemar i "Ring så spelar vi" brukade fråga telefonörer från Oskarshamn om det fortfarande fanns bussar som det stod Amerika på.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

737

I Trelleborg fanns det en hållplats som kallades OK och längs linjen en OK-mack. Dock var det inte samma hållplats. Hållplatsen som kallades OK var uppkallad av en mack som senare bytt namn till Preem och OK-macken hade tidigare tillhört en annan kedja.

Svemicke

"OBS!" Hållplatsen vid Burlövs Center i Arlöv hette så länge. Tror de skiftade namn på den till Burlövs center först då det blev Skånetrafiken.

I Västra Götaland har vi många roliga hållplatsnamn. Västtrafik spann på dessa då de gjorde resekasmpanj förra året. "Polen", "Japan", "Nya Zeeland", "Samuelssons", "Garaget", "Skalle", "Intet" och "Paradiset" är några.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

#22
Citat från: Svemicke skrivet 11 april 2008, 11:47:42 AM
"OBS!" Hållplatsen vid Burlövs Center i Arlöv hette så länge. Tror de skiftade namn på den till Burlövs center först då det blev Skånetrafiken.

I Västra Götaland har vi många roliga hållplatsnamn. Västtrafik spann på dessa då de gjorde resekasmpanj förra året. "Polen", "Japan", "Nya Zeeland", "Samuelssons", "Garaget", "Skalle", "Intet" och "Paradiset" är några.

Och Mattesa. Hållplatsnamnet är roligt för att det återger den västgötska dialektala ovanan att använda dubbla genitivmärken. Först det vanliga s-et och så ett a för samma sak. Min farmor kunde ha upp till sex genitivmärken ("dômsasesa" i stället för "deras"). Hållplatsen kommer alltså från ett hus där en Matte bodde och det blev då först Mattes och sedan Mattesa. Hållplatsen Fines utanför Bollebygd borde ha motsvarande bakgrund: där bodde antagligen en som hette Fina (Josefina?) och huset kallades därför dialektalt för Fines. Eller möjligen Finesa.
Sedan har jag faktiskt en egen hållplats på linje 154. Nämligen hållplatsen Karlshed i Kinnarumma. Denna kallades förut av någon outgrundlig anledning Lunda men jag skrev till Västtrafik och påpekade att gården där den låg hette just Karlshed och detta tog de till sig efter att ha kollat på kartan. Gården ägdes för övrigt av i första stycket nämnd farmor.
På linje 155 Borås-Bogryd (numera kallat Svaneholm) fanns på sin tid fyra hållplatser på olika ställen med namnet Banvaktsstugan. Nu använde ju aldrig resenärerna de officiella hållplatsnamnen, annars hade det lätt kunnat uppstå förvirring.
Fram till 1960-talet fanns det bussar som gick från Borås till Hulu (även stavat Hulud utan någon konsekvens) i tre socknar: Seglora, Kinnarumma och Tvärred. Där gällde det ju att hitta rätt buss. De båda förstnämnda linjerna är dock sedan mycket länge nedlagda.

Ett hållplatsnamn med rolig historia finns i Skåne. Hållplatsen ligger mitt emellan två gårdar. låt oss kalla dem Storgården respektive Lillgården (de heter något annat i verkligheten). Hållplasen fick namnet Lillgården eftersom den var närmast denna. Ägare till Storgården protesterade då och sa att så gott som alla som använder den skall till Storgården. Namnet ändrades men då blev ägaren till Lillgården arg och krävde att hållplatsen återfick sitt namn då den gränsade till Lillgårdens mark på ömse sidor. Skånetrafikens planerare kom dock på råd. Hållplatsen fick namnet - Grannsämjan. Den lär heta så än i dag.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon Bertilsson

I Åhus har vi Lyktan, som ligger vid Ateljé Lyktan, som är en stor armaturfabrik.
I samma ort finns Siverssons. Vet inte alls varför hållplatsen heter så.

Anders Noren

I stadstrafiken i Gävle uppfanns för några år sedan en rad nya hållplatsnamn uppkallade efter företeelser som inte finns, företeelser som inte ligger vid busshållplatsen eller företeelser som är så geografiskt omfattande att det är fånigt att någon kommit på tanken att namnge en (1) hållplats efter dem. Några exempel är Trollsveden, Valbo, Myråsen, Guldsmeden, Utfarten, Nynäshallen, Steneberg, Södermalm, Stigslund, Södertull, Skogmursvägen, Sörby, Hagaström och Lexe. Inte så konstiga namn i sig, men konstiga val av hållplatsnamn. Se förresten Harald Nordius lilla historia om en vandrande hållplats i Frölunda.

Anders

Bussis

har för mig att utanför Stjärnhov mot Flen ligger en hpl som heter: Köpenhamn

JB

Citat från: 76 skrivet 08 april 2008, 16:39:23 PM
Inom stadstrafiken i Uppsala har vi:
Genetiska trädgården
Sjuksköterskeutbildningen

Samt "Biomedicum", ett namn jag grubblat på en del. Har aldrig hört någon annan än Uppsalabuss använda det namnet. Campuset heter BMC, eller Uppsala biomedicinska centrum! Även hållplatsen "Universitetet" känns lite konstig, universitetet är spritt över större delen av staden och runt hållplatsen universitetet finns mest administrativ verksamhet.

Sjuksköterskeutbildningen känns ju som ett inte så konstigt namn, hållplatsen ligger ju utanför nämnda hus.

/Jonas

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 april 2008, 12:12:25 PM
Och Mattesa. Hållplatsnamnet är roligt för att det återger den västgötska dialektala ovanan att använda dubbla genitivmärken. Först det vanliga s-et och så ett a för samma sak. Min farmor kunde ha upp till sex genitivmärken ("dômsasesa" i stället för "deras"). Hållplatsen kommer alltså från ett hus där en Matte bodde och det blev då först Mattes och sedan Mattesa. Hållplatsen Fines utanför Bollebygd borde ha motsvarande bakgrund: där bodde antagligen en som hette Fina (Josefina?) och huset kallades därför dialektalt för Fines. Eller möjligen Finesa.
Sedan har jag faktiskt en egen hållplats på linje 154. Nämligen hållplatsen Karlshed i Kinnarumma. Denna kallades förut av någon outgrundlig anledning Lunda men jag skrev till Västtrafik och påpekade att gården där den låg hette just Karlshed och detta tog de till sig efter att ha kollat på kartan. Gården ägdes för övrigt av i första stycket nämnd farmor.
På linje 155 Borås-Bogryd (numera kallat Svaneholm) fanns på sin tid fyra hållplatser på olika ställen med namnet Banvaktsstugan. Nu använde ju aldrig resenärerna de officiella hållplatsnamnen, annars hade det lätt kunnat uppstå förvirring.
Fram till 1960-talet fanns det bussar som gick från Borås till Hulu (även stavat Hulud utan någon konsekvens) i tre socknar: Seglora, Kinnarumma och Tvärred. Där gällde det ju att hitta rätt buss. De båda förstnämnda linjerna är dock sedan mycket länge nedlagda.

Ett hållplatsnamn med rolig historia finns i Skåne. Hållplatsen ligger mitt emellan två gårdar. låt oss kalla dem Storgården respektive Lillgården (de heter något annat i verkligheten). Hållplasen fick namnet Lillgården eftersom den var närmast denna. Ägare till Storgården protesterade då och sa att så gott som alla som använder den skall till Storgården. Namnet ändrades men då blev ägaren till Lillgården arg och krävde att hållplatsen återfick sitt namn då den gränsade till Lillgårdens mark på ömse sidor. Skånetrafikens planerare kom dock på råd. Hållplatsen fick namnet - Grannsämjan. Den lär heta så än i dag.



Intresant som vanligt. :)

Grannsämjan kommer jag ihåg. Vill minnas att den ligger utanför Klagshamn någonstans. Är inte säker, men om det är den jag tänker på så är det den.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 12 april 2008, 13:31:21 PM
Intresant som vanligt. :)

Grannsämjan kommer jag ihåg. Vill minnas att den ligger utanför Klagshamn någonstans. Är inte säker, men om det är den jag tänker på så är det den.

Jo, det är där någonstans. Åkte av en ren händelse förbi den under en resa i Skåne för ett par år sedan, men kom mig inte för med att ta någon bild.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Ax

I Uppsala finns ju även:

Gatstenen
Groaplan
Lapplandsresan
Lugnet
Moskén
Nyckelaxet
ONOFF
Rådjursstigen
Skeppet (Pga en byggnad som ser ut som ett skepp)
Vilan