Konstiga hållplatsnamn

Startat av Stefan P, 08 april 2008, 15:10:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Konstiga namn på hållplatser finns i Uppland tex. Betelehem, Ånge, Jerusalem.

I Solna finns en hållplats med namnet Ingenting skogen finns de fler roliga namn man skulle kunna göra en lista?

mvh Stefan P

76

Inom stadstrafiken i Uppsala har vi:
Genetiska trädgården
Sjuksköterskeutbildningen

Jonas Gustafsson

Fem roliga namn i Västtrafikområdet:

Ejgst (Strömstads kommun)
Elsängen (Strömstads kommun)
Rungstung (Tanums kommun)
Porris västra (Mölndals kommun)
Porris östra (Mölndals kommun)

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Rickardo

Inom KLT-trafiken kan man både åka till Amerika och till Texas.
(Amerika tror jag är Målilla i Hultsfreds kommun) Texas vet jag inte.
Man kan även åka till Elefanten eller Giraffen.

I Malmö finns det två hållplatser som heter Flygledaren och Flygvärdinnan...

/Rickardo

Busstobbe

Även Rom och Nya Zeeland finns i Västtrafiks område.

Patrik

Kairo finns i Upplands Väsby  :)

Jonas Strömblad

Undangömda stigen i Danderyd, å så Manila på Djurgården förstås  :)
/J

Fredde

Glöm inte hållplatsen Toyota vid Kungens kurva :)


Patrik

Sen finns det ju såna här som historiskt sett borde byta namn som Vindö skola på Värmdö där skolan inte funnits på ca 50år.

Nico


Vad är egentligen konstigt och vad är normalt? Mest handlar det väl om vad man är van vid... för hur normala är egentligen en del av namnen som vi ofta hör dagligen?  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Buss-Anders

Namn är bara så underbart.
Det är ett samtalsämne som aldrig tar slut vare sig det gäller orter eller nyfödda barn.
Här i Kalmar har vi hållplatsen Fjölebro. Fjöl sittbrädan på utedassen, fjöla att pinka i vissa delar av landet. Fjöl är också där vatten rinner fram.
Intill ligger ett litet industriområde. De har tagit sig det inofficiella namnet Västersläts industriområde. Går ju inte att heta något på fjöl och marknadsföra sig i Sverige.

På tal om namn så kan man ju alltid dra namnet på den gamla busslinjen i Halmstad.
Den har säkert dragits här förut men den tål att upprepas.

Linjen hette : Folkparken - Kärleken - Sjukhuset - Begravningsplatsen.

Mera poetiskt kan nästan ett namn på en busslinje inte bli.
Kärleken är egnahemsområde i NO Halmstad några stenkast i från f.d Kungliga Hallands Regemente I16 där undertecknad gjorde 12 månader på Aspirant- och Kadettskolan  i förra århundratet.

Mvh
Buss-Anders

Pickos

Citat från: Rickardo skrivet 08 april 2008, 18:51:18 PM
Inom KLT-trafiken kan man både åka till Amerika och till Texas.
(Amerika tror jag är Målilla i Hultsfreds kommun) Texas vet jag inte.
Man kan även åka till Elefanten eller Giraffen.

Amerika är annars en stadsdel i Oskarshamn.
Den lärarinna jag hade i lågstadiet var inflyttad, och när hon var ny i staden hade hon en måndagmorgon frågar eleverna vad de gjort under helgen. Ett av barnen sade att han varit i Amerika, något som hon inte ville tro på. Men eleven stod på sig så lärarinnan sade: Ja, ja. Du har väl varit i Amerika då! (eller något liknande) Hon blev ganska förvånad när hon några dagar senare fick se en buss skyltad just "Amerika".
1:a Korinthierbrevet 10:15

Danne B.

Versailles finns ju vid Arlanda...! :)

//Danne

Simon A

Gotlandsresan och (Ölandsresan?) finns ju i stadsdelen Sävja i Uppsala.

//Simon

Wetjo

Hpl Galgbacken finns i Kallhäll. Har glömt linjenumret, tror det är 542 eller 548. 591 är jag säker på ;)
Industriområdet vid hållplatsen, ville kommunen döpa till Galgbackens ind omr... Det ville inte företagen! :o

Johan