Huvudmeny

Gamla ríksvägar

Startat av Stefan P, 08 april 2008, 15:03:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Var gick de gamla riksvägarna, jag tror att R1 gick från Stockholm Södertälje osv.
Vart gick de andra.

mvh Stefan P

Kristofer

En bra översikt på gamla både riks- och länsvägar finns på Wikipedia.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Niklas Bygdestam

Citat från: Stefan P skrivet 08 april 2008, 15:03:34 PM
Hej

Var gick de gamla riksvägarna, jag tror att R1 gick från Stockholm Södertälje osv.
Vart gick de andra.

mvh Stefan P

Av det som idag är E4 var delen mellan Stockholm och Helsingborg R1 och delen mellan Stockholm och Haparanda var R13 förr i tiden

Fast det roliga är att jag träffat på folk som tror att R1 gick här i Uppsala också vilket är helt fel. Det beror nog på att de har hört talas om att R1 är E4 idag och E4 går ju i Uppsala så då måste det vara gamla R1 :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Johan Eriksson

Var det en speciell skylt för R1, en slags variant på dagens (tex) "E4", och hur såg den isaf ut?  ::)

Kristofer

Citat från: Johan Eriksson skrivet 08 april 2008, 17:21:55 PM
Var det en speciell skylt för R1, en slags variant på dagens (tex) "E4", och hur såg den isaf ut?  ::)

Enligt Svensk författningssamling 1951, Nr 744 (Vägmärkeskungörelsen), 31 § framgår att:
Citat från: Kungl. Maj:tVägnummermärke, varom förmäles i 64 § 3 mom. femte stycket vägtrafikförordningen, skall hava en höjd av 230 millimeter, om märket anbringas på vägvisare eller stolpe därtill, och eljest en höjd av 300 millimeter.

Märket skall vara gult med en 25 millimeter bred svart bård.

Siffrorna på vägnummermärke skola hava en höjd av 120 millimeter, om märket anbringas på vägvisare eller stolpe därtill, och eljest en höjd av 170 millimeter. Siffrorna skola vara svarta och i övrigt av utseende, som framgår av fig. 56. Om flera vägnummer angivas på samma märke, skola numren avskiljas från varandra med lodräta, 25 millimeter breda svarta streck. Med sådant streck skall ock avskiljas vägnummermärke, som anbringas på vägvisare.

Fig. 53 visar exempel på vägnummermärke.

Fristående vägnummermärke skall anbringas så nära utanför vägbanan, som lämpligen kan ske, och, där icke annat betingas av förhållandena, vinkelrätt mot vägen.

På sidan 23 i ovan angivna länk finns också en bild på ett sådant vägnummermärke, figur 53.

Riksväg 1 utmärkes inte på något avvikande sätt från övriga riks- och länsvägar.

Det var i början på 50-talet som de vägnummer som fastställts 1944 började skyltas på våra vägar.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Niklas Bygdestam

Citat från: Kristofer skrivet 08 april 2008, 18:38:39 PM
Enligt Svensk författningssamling 1951, Nr 744 (Vägmärkeskungörelsen), 31 § framgår att:

På sidan 23 i ovan angivna länk finns också en bild på ett sådant vägnummermärke, figur 53.

Riksväg 1 utmärkes inte på något avvikande sätt från övriga riks- och länsvägar.

Det var i början på 50-talet som de vägnummer som fastställts 1944 började skyltas på våra vägar.

Var inte vägarna skyltade före 1950-talet?

Omkring Markaryd och Ljungby finns ett avsnitt av gamla vägen som de skyltar som Riksväg 1 som ett turistalternativ till motorvägen. Men på den sträckan har de satt upp skyltar där det står R1 och är försedda med en krona upptill på skylten. Har dessa aldrig existerat i verkligheten? Är det ett nytt påfund som man har hittat på? Eller fanns dessa skykltar en gång i tiden för väldigt länge sedan i bilismens barndom?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Kristofer

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 april 2008, 22:48:08 PM
Var inte vägarna skyltade före 1950-talet?

Omkring Markaryd och Ljungby finns ett avsnitt av gamla vägen som de skyltar som Riksväg 1 som ett turistalternativ till motorvägen. Men på den sträckan har de satt upp skyltar där det står R1 och är försedda med en krona upptill på skylten. Har dessa aldrig existerat i verkligheten? Är det ett nytt påfund som man har hittat på? Eller fanns dessa skykltar en gång i tiden för väldigt länge sedan i bilismens barndom?

Vägnummer är ett modernt påfund. Innan 50-talet angavs endast ortsnamn som destination på vägskyltarna.

Såvitt jag har förstått det så är de krönta R1-skyltarna ett modernt påfund utan förankring i den gamla verkligheten (som väl inte var tillräckligt häftig för att locka turister med, antar jag).
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Niklas Bygdestam

Citat från: Kristofer skrivet 09 april 2008, 08:26:28 AM
Vägnummer är ett modernt påfund. Innan 50-talet angavs endast ortsnamn som destination på vägskyltarna.

Såvitt jag har förstått det så är de krönta R1-skyltarna ett modernt påfund utan förankring i den gamla verkligheten (som väl inte var tillräckligt häftig för att locka turister med, antar jag).


Då blir det faktiskt lite av historieförfalskning. Många av de som kör på den vägen och ser de krönta R1-skyltarna tror naturligtvis att skyltarna såg ut så på riktigt en gång i tiden. Jag trodde faktiskt att det kanske kunde ha funnits likadana i Uppsala fast märkta R13 men också krönta på samma sätt
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 april 2008, 14:25:35 PM
Då blir det faktiskt lite av historieförfalskning. Många av de som kör på den vägen och ser de krönta R1-skyltarna tror naturligtvis att skyltarna såg ut så på riktigt en gång i tiden. Jag trodde faktiskt att det kanske kunde ha funnits likadana i Uppsala fast märkta R13 men också krönta på samma sätt

De krönta riksvägsskyltarna har använts i markandsföringssammanhang för etablissemang utmed vägen men aldrig för Vägverkets och dess föregångares skyltning av vägen. Sådan skyltning har alltid följt strikta regler.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)