Udda Säffle - Vet någon något?

Startat av Jan Nilsson, 06 april 2008, 20:05:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan Nilsson

Hemska saker, det där låter ju nästan som något från datorvärlden! Att det går att sälja så dyra produkter under sådana omständigheter. Jag hörde nyss om en byggare som tappade ett anbud på ett antal dussin miljoner till stor del för att de inte skött leveranskvaliteten på dörrtillpassning, lister m.m. på ett tillfredställande sätt vid tidigare byggen.

Mmm, jag har alltid ansett att man både vad gäller fordon och kropp ska ha lite mer att köra med än vad man behöver i den vanliga vardagslunken. Man får kanske börja spana efter en spänstigare motor om det blir köp.

Jan Nilsson

Det låter väl klokt. Men till 75-80 kommer vi inte så snart. *s*
Nu blir det skönhetssömn tills nya dagen gryr. Då väntar samtal med Säffle (rutan), Bussutrustningar (bältesförfrågan) och säljaren (skidlådesökande och armbrytning om pris).
Tack och god natt!

Jan Nilsson

Glömde säga att det nog blir koll hos två säljare till. Vår skola skulle helst ha en 12 meters standardbuss med rejält med bagageutrymme.

Jan Nilsson

Man kan ju höra om någon på Säffle vet vilken standard man körde på tidigt 90-tal. Lär väl vara få Säffle som rullat med skidbox.

Jan Nilsson

Är Fogel så ovanligt? Trodde det var en relativt vanlig kvalitetsstol. Men det var bara en okvalificerad gissning från min sida. (Undrar var jag fått det ifrån?) Det såg inte ut att behövas några extra fästen i alla fall. Stolen var förberedd.

Jan Nilsson

Har tidigare datortittat på Van Hoolen du länkade till. Ser fin ut på många vis.

Busslink i Nyköping, skulle man kolla om skidlåda hos dem kanske? Bussutrustningar finns ju också där. Vet av en begagnad låda 2,8 mil därifrån också. Finns på blocket.

Modellen, ja. Det finns förstås flera. "Tänkte inte på det..."
Ja, det såg helt klart förberett ut, inga extra fästen.

Jan Nilsson

Lars, lovar att inte ens tänka tanken på att köpa denna. Var i somras förbi Bustrade och fick inte några köpsignaler alls egentligen. Kändes som en gigantisk kyrkogård, eller kanske snarare bårhus. Men värre var det på ett ställe i Danmark. Endast och allenast junk, även om bussarna var från tidigt 2000-tal. Där gissar jag affärsidén var att skambjuda på vanvårdade bussar som ingen ville ta i och på de man sen fick la man på 100 % och sålde österöver. En buss en gång till varje kund kanske.

Van Hool-fästena är tydligt annorlunda. Funderar på ditt tips om att Busslink förmodligen kört med skidbox på några Säffle 2000. Har du några söktips på Busslink Nyköping, eller ska man bara ringa dit och sätta myror i huvudet på någon stackars receptionist?

Annars får man kanske boka upp någon smed i Nyköping innan man passerar förbi. Det finns en begagnad box där som jag tror är anpassad för Setra.

Säffle har tydligen rutor ändå. Någon där har idag sagt till säljaren att det fanns modeller med denna ruta fram till 1998 och att de garanterat ska ha rutor i 15 år efter att modellen utgått. Nu fanns tydligen 3 högerrutor i lager, så vi får hänskjuta skadorna till högersidan. Nja, det ska finnas i minst fem år till alltså.

Jan Nilsson

Ok, vet du vad beteckningen på bussen var när den ägdes av Busslink? Tänkte att den möjligtvis, kanske, eventuellt kunde vara bra att ha om man får tag i någon som vet något och lådan skulle ha blivit kvar.

Jan Nilsson

Så du har tänkt bygga eller köpa dig en husbuss, Lars? Det låter lockande, men det är väl också ett sorts omvänt lotteri där det vid dragningen framgår hur mycket man ska punga ut med. *s*
Jag lånade en gång en ombyggd slakteribil, en FL7:a tror jag det var. Ett isolerat skåp, högbyggt så det förslog. Allt i inredningen, från gardiner till muggar var i kodesign. Man väckte i alla fall uppmärksamhet.
Men en lastbil är ju alltid en lastbil. Husbuss är att föredra.

Har någon här kännedom om någon lämplig person man kan fråga efter på Busslink i Nyköping om man ska försöka leta efter en kvarglömd skidlåda? Tänkte ringa nu när siestan är slut.

Cero

SL H9B 4020 tillhörde väl Huddinge till att börja med, eller är jag helt ute och cyklar nu? Den och H16 6766 (Sc CN113) hade ju höga ryggstöd och gick som beställningsvagnar. Åtminstone 6766 hade skidbox. Den bussen finns ju kvar hos Busslinkskolan och det är väl inte otroligt att den boxen står och skräpar någonstans i ett stockholmsgarage. Är det månne samma box till bägge bussarna eller hade 4020 en egen?

Jan Nilsson

Intressant. Har du några råd om hur man skulle gå till väga för att nosa reda på den lådan?

S Svensson

PMO472 var konferensbuss och den gick ursprungligen hos Volvo Lastvagnar. Tror det är deras sista buss som de använde. Tidigare gick B6F med van Hool. PMO472 underhölls fö på Kruthusgatan.
PMO472 såldes till Eriksson &Wallin som hade två stora bussar och en liten Renault. PMO472 målades i en rosa-skär färg och den hade ett tag skidbox. Denna stod kvar ett tag på Biskopsgårdens indurstiområde som de använde. Tidigare fanns företaget i Gråbo. En av fruarna var intresserad av reseplanering och resor. Så de hade i varje fall en buss i trafik ett tag. Denna buss överläts senare på Orusttrafiken. Den andra stora kom  jag inte ihåg. Dessa två ersatte en van Hool och en Joonkheere båda Scania BR116.
I övrigt var företaget ett lastbilsåkeri och de körde ut mjölk och yughurt bla och lite paket.

Volvo Lastvagnar överlåt busskörning åt ett företag som kallades sig Backa Buss AB. De hade i stort sett två bussar. Antalsmässigt kom den ena från LV och den andra från Folke Anderssons Bilskola. Och lastvagnar var storkund hos det nya företaget genom att de körde till Tuve på morgonen från Centrum och däremellan var det bilskoleturer. Många bussförare lärde sig köra buss där. Det var förändrade produktionsmetoder som föranledde fler förare.
Backa Buss AB samarbetade sedermera med Tuve Buss AB. Backa Buss AB har troligen inga bussar i dag utan verksamsamheten ingår i ett "nytt" Hisinge Buss AB.
Säve-Tuve Taxi&Buss AB delades i två delar. Ett taxi företag med namn REBussAB och Säve Buss AB. Det senare likviderades och ur delarna uppstod Tuve Buss AB.Detta överläts sedan till Orusttrafiken AB pga ålderskäl.

michael k


Cero

Citat från: Jan Nilsson skrivet 07 april 2008, 15:56:12 PM
Intressant. Har du några råd om hur man skulle gå till väga för att nosa reda på den lådan?

Om du avser den låda jag far efter så skulle jag testa med Busslink i Söderort (Nyboda) för där bodde 6766 hela sitt trafikaktiva liv. Alternativ 2 är Hornsberg där skolan huserar sina bussar.

Beträffande Huddinge där jag tror 4020 bodde en kort tid är det knepigare eftersom det garaget försvann för många år sedan och numera också är fysiskt borta från planeten. Ovan nämnda busslinkgarage skulle ju kunna vara kandidater till att någon vet något. Långskott skulle kunna vara Swebus Botkyrka, eftersom det var dit huddingeverksamheten redan på Busslinks/SL-buss tid (minns ej vad bolaget hette när Huddinge lades ned) flyttade. Ett alternativ skulle kunna vara FAC.

Jan Nilsson

Tack ska ni ha för intressant historia och matnyttiga inlägg. Hoppas att det avgörs vilken buss det blir de närmaste 24 timmarna. (Sen blir jag kanske lite lugnare och ordningen här inne kan återställas  ;).
Blir det Säffle ska jag försöka dra nytta av dina tips, Cero.