Söndagsbild del 34

Startat av Jona, 06 april 2008, 13:15:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Vill gärna försöka variera söndags-trådarna litegran. Denna vecka provade jag med en förhandsvisning för jag var liksom lite sugen på det. Så vilken ort vi besöker denna gång vet ni redan. Nämligen Byske, Norrlands Riviera...

på Wikipedia kan man läsa:

Byske är en tätort i Skellefteå kommun belägen vid E4 och Bottenviken cirka 30 km norr om Skellefteå.

Den outbyggda Byskeälven mynnar ut i Bottenviken vid Byske. Byske havsbad som ligger öster om ortens centrum är en populär badstrand. Den tillhörande campingen är en av de få i Sverige med fem stjärnor. Byske är en välbesökt turistort som lockar många norrmän på somrarna.

Byske har god service med mataffärer, banker, vårdcentral, skola och specialaffärer. Väster om centrum ligger den åttkantiga Byske kyrka med en liten kyrkstad och ett skolmuseum.

Slut citat.

Jag tycker alltså att Byske och Piteå som ändå bara ligger några mil ifrån varandra kan få dela på uttrycker Norrlands Riviera på grund att dom båda har ungefär samma förutsättningar. Strand, sommartid sol dygnet runt, camping intill havet. Däremot skulle Piteå vinna då bussarna på Linje 20 Umeå - Haparanda stannar närmare Pite havsbad, alltså gångavståndet till busshållplats är längre i Byske, tyvärr. För här har dom flesta turerna på linje 210 möjlighet och besöka campingen och ge gästerna service med buss till Skellefteå för shopping och annan förströelse.

Byske har en hel del inflyttade industrier. Så som Renholmen, en firma som startade sin karriär med att tillverka pumpar i en by strax norr om Byske, nämligen Renholmen. Den smålänkdska firman Gullringshus startar fillial i Byske 1960. 1964 Flyttade en firma från Ersmark till Byske. Firman heter Futurum, en firma som startade redan i Ersmark med tillverkning av små köksfläktar. Alltså av den modell som numera är så vanlig i nästan alla svenska hem.

Axel Holmlund startade 1885 en mindre butik i Byske, Ica-hallen. Detta blev den äldsta affärsdrivande verksamheten i Byske.
1915 öppnar Konsumentkooperativet en butik i samhället. Den finns kvar än idag, om än i en "nyare" kåk.
1988 öppnar Borås Knallemarknad i Byske.

Källa är boken "Skellefteå - en 150-årig historia" Norra Västerbottens Jubileumsbok från 1995.


Storlek-skillnaden mellan 9700 och en mopedbil är ganska rejäl.
Gatan är Storgatan och är alltså gamla E4 och riksväg 13. Bron är däremot ny, gamla bron revs och ersattes men denna under 2006. Den gamla var liknande men mycket smalare och tålde inte lika tung trafik.


Denna kiosk har funnits länge men enligt tillfrågade Byskebor som var ute och flanerade så låg den för i världen på andra sidan gatan.


Samma buss, samma avgång. Busstationen i Byske ligger på en parallell gata istället för att ha en centrum-hållplats på butikernas framsida längs Storgatan . Detta gör att jag han fota bussen vid kiosken, sedan han jag medan bussen for in till bstn och lastade springa dom cirka 300 meter som behövdes för att fota bussen även här.
Jag visste att 2 äldre damer med musik-instrument stog vid denna hållplats och väntade på bussen och detta gjorde att jag skulle få något mer tid på mig.


Här ser man Ica-butiken. Konsum ligger på andra sidan gatan, alltså precis utanför bildens vänsterkant.

Fortsättning följer nästa söndag.....

Sammanställning: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

bjalle

Som vanligt mycket se och läsvärt

Marc

Instämmer!
Härliga miljöer uppe i norr...
Inte så dumt där jag befinner mig (plats O på bstn i Kristianstad) heller, träden blommar i rosa, tyvärr verkar jag inte ha tur med vädret.

buss-tobbe

#3
Jag får också hålla med Björn och Marc, Bra bilder!!!

Tobbe.

Rickardo

Underbara bilder som vanligt!

/Rickardo

Greger Larsson

Ja, det var bra bilder. Bara att invänta den utlovade fortsättningen!

/GL

Jacob med C

Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Krille

Citat från: Greger Larsson skrivet 06 april 2008, 19:43:19 PM
Ja, det var bra bilder. Bara att invänta den utlovade fortsättningen!

/GL

En bra fotograf på ett sånt trevligt ställe ( :P), kan inte bli annat än kanonresultat !

/K

Jan Nilsson

När jag var tonåring gick E4:an rakt igenom samhället och det var bara härom året som den gamla bron byttes ut. Den där Volvon hade behövt bron ensam skulle jag tro.

christianm

Får instämma i kören av beröm. Snygga bilder!

Krille

Citat från: Jan Nilsson skrivet 06 april 2008, 21:28:46 PM
När jag var tonåring gick E4:an rakt igenom samhället och det var bara härom året som den gamla bron byttes ut. Den där Volvon hade behövt bron ensam skulle jag tro.

Faktum är att kustbussarna hade dispens att köra på gamla bron.
Egentligen var dom för tunga/höga (?)
Nåja, den nya bron blev ju riktigt bra, roligare än en vanlig platt betongbro också.

/K

Jona

Tack alla för kommentarerna och det fina berömmet, Det värmde. Bevisligen blev inte dom 200:- som fototuren kostade (främst i bussbiljetter) bortkastade och mitt besök i byn några timmar under dagen blev alltså omtyckt.
Skönt och höra....

Anekdot i det hela är att människorna i Byske verkar vänliga (inte konstigt Krille är så snäll) många ville snacka när dom såg att jag fotade. Ingen dum-gjorde en för att man åkt till deras by bara för att fota bussar utan dom gillade initiativet med att fota bussar och hus, miljö med mera i just deras by. En tant som var ute med namn-insamling om att få behålla apoteket i samhället tyckte att arbetet jag gjorde var viktigt för att jag sparade och dokumenterade för efter-världen.

/J
MVH Filosofen Jona

Viktor