Rasbo-föraren frikänd av haverikommissionen!

Startat av Danne B., 03 april 2008, 18:13:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Christer Bergström skrivet 04 april 2008, 20:41:03 PM
Det var som fan, jag trodde i min enfald att jag som förare är ansvarig för min framfart. Nu får du exemplifiera ditt påstående!

mvh Christer

Nu gör du ju just det jag varnade för, dvs du resonerar i cirkel utifrån (det felaktiga) antagandet att varje trafikolycka orsakas av föraren, genom ett brott mot bestämmelsen i trafikförordningen att trafikolyckor skall undvikas. Om du tänker fortsätta på det viset så kan jag inte hjälpa dig...

yngrot

Typiskt att diskusionen tar en sån vändning... men hur man än ser på det är ju alla som kör ansvarig för hur man kör... och visst har vi nog alla kört lite för fort nån gång... en annan sak de skrev om i rapporten var ju tröttheten och den är ju minst lika allvarlig som att köra med alkohol i kroppen. Är du trött så hinner du inte reagera innnan det är försent.... till sist hur fort brukar ni köra när vägen ser ut som på bilderna i rapporten?? När  man kört ett tag kör man ju på lite vana man vet ju exvis var man brukar möta bussen från andra hållet..De båda i detta fall var ju tyvärr inte några vana bussförare. Vinterkörning är väl inte så många vana vid längre heller tyvärr.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Christer Bergström

Citat från: JDS skrivet 05 april 2008, 09:22:23 AM
Nu gör du ju just det jag varnade för, dvs du resonerar i cirkel utifrån (det felaktiga) antagandet att varje trafikolycka orsakas av föraren, genom ett brott mot bestämmelsen i trafikförordningen att trafikolyckor skall undvikas. Om du tänker fortsätta på det viset så kan jag inte hjälpa dig...

Kan du komma med exempel som jag efterfrågar, i stället för att smita undan som du gör, sitta och sprida svepande PK formuleringar är enkelt, att verifiera sina resonemang genom praktiska exempel är tydligen svårare, eftersom du formulerar dig som du gör.

mvh Christer

Stinsen

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 april 2008, 11:43:28 AM

En dödsolycka innebär inte med automatik att föraren brutit mot någon bokstav i lagtexten, någon sådan generalisering kan man inte göra.
'

Visst har du rätt i det. Men samtidigt så innebär inte det faktum att man "hållt hastighetsgränsen" dvs kört 90 på 90-väg att man aldrig gjort något fel.  Må hända var mitt korta svar på Jonas fråga, "det small", aningen generaliserande. Men som jag skrev i det längre svaret, om den nu åtalade föraren t.ex. kört 70 och olyckan ändå inträffat så hade åklagaren sannolikt inte åtalat henne. Man har faktiskt ett ansvar att tänka lite mer än att bara läsa på en hastighetsskylt.

Sedan finns det ju en del saker i haveriutredningen som gör att jag tror och hoppas att hon blir friad. Förmodligen inte i Tingsrätten då den är en erkänd tombola, men väl i den mer juridiskt kompetenta hovrätten.

Värt att reflektera över är också det faktum att man som förare sitter i en situation där en sekund kan ställa till en katastrof, sedan sitter det jurister och vrider & vänder, stöter & blöter situationen i timtal för att komma fram till vad borde gjort istället.

JDS

Citat från: Christer Bergström skrivet 05 april 2008, 11:32:25 AM
Kan du komma med exempel som jag efterfrågar, i stället för att smita undan som du gör, sitta och sprida svepande PK formuleringar är enkelt, att verifiera sina resonemang genom praktiska exempel är tydligen svårare, eftersom du formulerar dig som du gör.

mvh Christer

Nej, jag tänker inte sänka mig till din nivå.

737

Citat från: JDS skrivet 06 april 2008, 12:50:09 PM
Nej, jag tänker inte sänka mig till din nivå.

Ska du lära ut något måste du vara beredd att hämta din lärljunge på den nivån han står. Annars förstår han dig inte.

Jonas M. Bobjörk

Jag kan inte hitta avsnittet där det står att färdskrivaren tack vare hjulen visade för låg fart.... däremot står det att den visade för hög hastighet. I övrigt har jag inget att tillägga.

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 april 2008, 02:19:03 AM
sid 12-13 i rapporten.

men du måste tänka hur utredaren tänkt så för en som inte är insatt kan det nog verka konstigt
Om du sätter på en dimension som är större än den som skrivaren är kalibrerad för innebär det automatiskt att skrivaren visar en lägre hastighet än den verkliga, den räknar nämligen hjulvarv, ett hjul med större omkrets färdas längre sträcka för varje varv jmf med ett med mindre omkrets.

I fallet här var skillnaden + 3,1% vilket gav en felvisning på +2,6 resp +2,8%, när hjulen snurrade så fort att det enligt skrivaren borde innebära 90 km/h innebar felvisningen att den faktiska hastigheten var 92,5 km

Citat från: Utredningsrapporten
Färdskrivarens och hastighetsmätarens felvisning påverkas av vilka däck
som sitter på drivaxeln. Som nämnts i 1.2.1 var däcksdimensionen på drivaxeln
större än vad som anges i registreringsbeviset. Bytet till den större
däcksdimensionen innebär en ökning av hastigheten med 3,1 %.

Detta tolkar jag som att hastigheten ökades med 3,1 procent.

Jonas M. Bobjörk

Tror jag förstår, men det var ju inte speciellt tydligt skrivet...
Men det innebär ju att man inte kan säga att föraren körde för fort...

Därför är det en skandal att föraren dömdes i tingsrätten...