Dagens press om bussbranschen

Startat av Lars Ödlund, 02 april 2008, 09:22:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

CitatEtt system med avlösningsbilar skulle aldrig fungera effektivt i Sthlms innerstad och närförorter där tex tunnelbanan/bussar utklassar andra färdmedel tidsmässigt i de flesta fall, däremot kan man ju diskutera vilken ersättning som ska utgå när man slutar på annan plats än där man började om restiden överstiger ett visst antal minuter (så var det väl tidigare) och då med den faktiska restiden inkluderad i arbetstiden (tidigare låg den utanför arbetstiden om jag minns rätt i gamla SL avtalet)

TO Hornsberg har ju tre avlösningsplatser: Odenplan, Fridhemsplan och Hornsberg (hållplatsen vid RTL, glömmer alltid namnet). Kan man Stockholm innerstads geografi så vet man att det är en fyra minuters resa mellan Odenplan och Fridhemsplan. De flesta från hallen bruka antingen gå till Fridhemsplan (ca 15min promenad) eller ta 56an (man hör ofta på radion, t.ex. "56an som ska gå halv, kan du vänta lite? Jag befinner mig på Essingeleden" eller nåt sånt). Det är också dessa tre platser där tjänsterna börjar/slutar.

Från vad jag har hört så är man ganska snäll med restid mellan dessa punkter, t.ex. 15 minuter mellan Fridhemsplan och Odenplan och de flesta är nöjd. Det enda problemet som jag har hört talas om är nattjänster. Nu blir förare avlösta i Fridhemsplan på vissa tjänster och har matrast i garaget (sen ta ut en vagn). Det betyder att man ska gå till garaget kl24 på natten.