Prisavdrag för ohövligt bemötande

Startat av Lars Ödlund, 02 april 2008, 09:04:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Ödlund

kan man få inom X-trafik området....

i alla fall om man är trafikhuvudman.

http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=607184&avdelning_1=101&avdelning_2=101&variabel=GAVvinj.gif

Även övriga operatörer bör väl ha ohövliga förare, eller?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 april 2008, 09:04:55 AM
kan man få inom X-trafik området....

i alla fall om man är trafikhuvudman.

http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=607184&avdelning_1=101&avdelning_2=101&variabel=GAVvinj.gif

Även övriga operatörer bör väl ha ohövliga förare, eller?

Nu är ju frågan hur man mäter sådant. Tydligen har reportern i fråga varit ute hos Swebus i går och sedan skrivit fyra artiklar om detta. Med tanke på hur lätt det är att ådra sig "böter" tycker jag inte att 24 000 för en månad låter särskilt mycket. Det är mindre än en händelse om dagen.
Swebus får naturligtvis betala mest eftersom de kör det mesta av trafiken i Gävleborgs län.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Ja avdrag går ju att få för det mesta. Men hur ofta kollar man upp hur det hela gått till ? Jag har en känsla av att huvudmannen bara lyssnar på resenären som bara tycker föraren är otrevlig utan att så varit fallet. Ibland gör ju vissa resenärers beteende att man som förare kan bli tokig...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 02 april 2008, 16:47:58 PM
Ja avdrag går ju att få för det mesta. Men hur ofta kollar man upp hur det hela gått till ? Jag har en känsla av att huvudmannen bara lyssnar på resenären som bara tycker föraren är otrevlig utan att så varit fallet. Ibland gör ju vissa resenärers beteende att man som förare kan bli tokig...

Jag har samma känsla. Alternativt skickar man ut kontrollanter som kollar förarens uppträdande, men då blir det ju rätt slumpmässigt. Att döma av resenärer som skällt på bussföraren för att han kört för sakta på Södra torget (sic!), att han stannat tio meter från en hållplatsstolpe för att resenärerna skall slippa kliva ned i en vattenpuss alternativt att en bil stått parkerad vid hållplatsen och att bussen varit sen i extrem halka så är nog inte resenärernas omdömen mycket att lita till. Omvänt har jag också träffat på extremt otrevliga förare (inte i Borås så mycket dock) som vad jag färstår har klarat sig från påpekanden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Buss-Anders

Det blir ju fel om den ena parten , TH i det här fallet ska agera både polis och domare i samma mål.
För tidig avgång går ju inte att säga något om.
Men om det kommer otreliga eller fuskande resenärer som försöker åka på en gammal biljett. eller hitta på något annat dumt. Hur blir det då?
"Men lille vän tiden stämmer på din biljett men den är tre dagar gammal lille vän. Är du snäll och köper ny biljett nu eller vill du gå av?"

Det är tur att 99,98% procent är trevliga men de andra som man helst skulle vilja lyfta av.
Ska de har rätten att avgöra det hela genom att påstå en massa dumt?
Låter inte som om det var rättsäkert alls.

Buss-Anders

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2008, 19:22:51 PM
Jag har samma känsla. Alternativt skickar man ut kontrollanter som kollar förarens uppträdande, men då blir det ju rätt slumpmässigt. Att döma av resenärer som skällt på bussföraren för att han kört för sakta på Södra torget (sic!), att han stannat tio meter från en hållplatsstolpe för att resenärerna skall slippa kliva ned i en vattenpuss alternativt att en bil stått parkerad vid hållplatsen och att bussen varit sen i extrem halka så är nog inte resenärernas omdömen mycket att lita till.

Ej att glömma de resenärer som glömmer att trycka på stoppknappen, och blir sura för att föraren inte stannar ändå, trots att bussen kommit ut på en större tättrafikerad väg utan vägren med 1-2 km till nästa hållplats. Eller tilltänkta resenärer som blivit frånåkta av en buss i tätortstrafik som gått i tid, eller varit 1-10 minuter sen. Men det kommer väl alltid vara så att "jag missade flyget/tåget pga att jag var för sent ute", medan "stadsbussen körde ifrån mig"? Ju tätare avgångar, desto mindre respekt för tidtabellen.

Buss-Anders

Händer ju att jag inte alltid hör plinget när folk vill gå av kanske pga att jag har fullt upp i trafiken.
Ok , hörseln kunde ha varit bättre men företagshälsovården säger att den är inte tillräckligt dålig för hörapparat.
Höjden på plinget varierar så oerhört mellan olika bussar.

En del blir ju naturligtvis irriterade  >:( när jag missar plinget medan andra när man har möjlighet att förklara och säger " ursäkta att jag inte hörde klockan för jag var fullt upptagen av trafiken" tar emot det. En sa häromdagen..  ja det är viktigast att du håller koll på trafiken.

Häromdagen hände en sak när jag var på väg till Öland med linje 404 som trafikerar Kalmar- Färjestaden.
En äldre man plingade efter sista hållplatsen på Kalmarsidan som heter IKEA.
Det händer att de som ska av på första hållplatsen på Öland gör så. Men detta var nog  det tidigaste plinget jag fått i det avseendet. Jag sa högt ut i bussen " Ja nu finns det ingen hållplats förrän i Färjestaden". - Jag satt nästan och somnade när du körde, sa mannen så jag glömde att plinga". Jag släppte honom så fort det gick. Tur att vi inte hann upp på Ölandsbron. ;D

Mvh
Buss-Anders