Huvudmeny

Skvader

Startat av Hans Fredriksson, 19 juni 2007, 21:53:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

På min söndagsutflykt var jag ute och letade efter John Bauers hem i Bunn.
Naturligtvis hittade jag inte huset. Däremot ute i skogen bredvid vägen utanför Gränna mot Tranås hittade jag denna skvader som var under renovering. Damen i huset hade inte mycket att upplysa om mer än att när bussen är färdig ska lastas med motorcyklar och färdas till Isle of Man.
Sitter med ominstallerad dator och så är det premiär på nya Buss Snack. Hoppas nu att bilder syns






Niklas Bygdestam

Vilken härlig skapelse! Är det långt från Gränna till den här klenoden?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

Välkommen hit och tack för trevliga bilder.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.


Mikael Blom

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 19 juni 2007, 21:53:21 PM
På min söndagsutflykt var jag ute och letade efter John Bauers hem i Bunn.
Naturligtvis hittade jag inte huset.

Det här är mina trakter! Här vid norra Bunn har jag tillbringat nästan alla somrar och en stor del av annan ledig tid under övriga året. Som liten åkte vi ofta till mina farbröder som hade ett ställe mellan Örserum och Gränna. Vanligtvis åkte vi med bussen som gick över Bunn-Hultrum-Örserum mellan Jönköping och Gränna för att slippa byta. Linjen nerlagd 1978. Öster om sjön Ören var det krokig grusväg som framkallade åksjuka hos den unge gossen. Inte ens den bedårande utsikten över sjön fick illamåendet att gå över. Olle Sjökvist i Bunn vill jag minnas han som rattade hette.

PS. John Bauers plats vid sjön Bunn heter Björkudden och ligger här:
http://hitta.se/ViewDetailsPlace.aspx?SearchType=4&wflWhite=1a1b&wflPink=4a&vad=&var=bj%f6rkudden&PlaceId=2710114

/Micke

Lars-Erik Eriksson

Ang det pågående skvaderbygget!!
Bussen är fd Tjörns omnibusstrafik nr 20. Den har tidigare varit en vanlig buss för 37 passagerare men är nu på väg att bli en skvader.
Chassiet är Volvo B727 1954 årsmodell.
Det är Magnus Knutsson i Jönköping som har lokaliserat och fixat fram bussen till en kompis i Gränna!

Lars-Erik Eriksson

Den var regad som lastbil när den gick som orkesterbuss i slutet av 70talet och början på 80talet, ombyggnationen till skvader påbörjades vintern 2007.