Söndagsbild del 33

Startat av Jona, 30 mars 2008, 08:53:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Det finns för och nackdelar med allt. Att dela in Bussnack i flera kategorier är en av dom. Fördelen är att man kan ha lättare överblick när det gäller ämnen och att inläggen inte drunknar i arkivet så snabbt utan finns överskådliga något längre tid. Nackdelarna är lika många som fördelarna. En av dom är att det är så svårt och göra en tråd som behandlar flera olika typer av ämnen. Som denna veckas söndagsbild.

Egentligen borde jag lägga hälften av texten i kategorin Busstrafik och ha resten av texten och bilderna under kategorin Bussnack. Efter flera dagars funderande bestämde jag mig för att ändå skriva allt i denna kategori eftersom det blir så hoppigt och att man tappar bort en del av situationerna som text och bilderna ger genom att dela upp.

Ämnet denna Söndag är Holmsund. Holmsund är en av kommundelarna i Umeå kommun, vid Umeälvens mynning, en tätort som fram till 1974 var en egen kommun. Kommundelen Holmsund, som inkluderar orten Obbola på södra sidan av älven, har idag cirka 8 500 invånare. Visionen är att man ska vara 11 000 invånare innan år 2050.

I Obbola finns idag en stor cellulosafabrik ägd av SCA som även köpte upp företaget "Holmsunds Stuveri AB" som blev "Interforest terminal Umeå".

I Holmsund ligger också Umeå hamn som är en av de största i Norrland. Färjetrafik med Vasa i Finland har funnits under lång tid.

Citaten ovan är från Wikipedia men Umeå kommun skriver samma sak på sin hemsida. (http://www.umea.se/samhallsservice/kommundelarochbyar/holmsundobbola.4.bbd1b101a585d7048000170937.html)

Denna Söndagsbildstråd blir lite annorlunda än vanliga. Börjar med att visa en bild på hur en buss till Holmsund såg ut när Connex (numera Veolia) körde dit.


Ta bilden för vad den är, kameran jag använde var nämligen min gamla Olympus Camedia 360.
Bilderna från Holmsund från i år finns nedanför texten om busstrafiken i Holmsund.

Som med all annan trafik här i norr så går bussarna på samma rutter och samma tider åren igenom utan några större förändringar.
Så var det fortfarande år 2005 och fram till sommaren 2006. Sedan hände det ovanliga och Holmsund fick en rejält omgjord trafik.

Nu tänkte jag berätta lite före och efter. Fram till 2006

Linje 123 Gick från Obbola (Bredviken via Obbola Centrum) sedan över till Holmsund. I Holmsund gick den ibland via Centrum (Himmelska fridens torg) vidare över Eriksdal till Minkvägen vissa tider. Andra tider gick den direkt till Minkvägen sedan Eriksdal, Holmsund Centrum och under detta varv bytte den linjenummer från 123 till 124 för att sedan köra in mot Umeå på norra sidan om Umeälven och via Ålidhem - NUS (Norrlands Universitets Sjukhus) ner till Vasagatan.
Nu berörde jag även linje 124, den var normalt en ringlinje i Holmsund, Från Umeå via Minkvägen - Eriksdal - Himmelska fridens Torg - sedan direkt till Umeå.
125 Gick från Obbola Bredviken och längs älvens södra sida via Teg till Umeå. Linje 124 och 125 var oftast kopplade på så vis att dom fortsatte direkt från Vasagatan ut mot respektive ändpunkt. Detta gjorde att man kunde åka från Teg till NUS via Vasagatan.

123 hade 9 avgångar från Holmsund till Obbola och 6 därifrån. Lördag 6 respektive 7 och söndag 5 turer per riktning.
124 gick med olika klockslag per timme med ungefär 2 turer timmen under rusningen och 1 tur i timmen övrig tid. Lördag och söndagar något färre.
125 gick ungefär lika ofta som 124 eftersom att de nästan alltid gick kopplade från Vasagatan i Umeå.

Nackdelen var den röriga tidtabellen utan någon som hellst tillstymmelse till styv tabell.
Avgångstiderna varierade från timme till timme.
Framförallt helger var det bökigt för resande då man vissa tider fick åka den långa vägen över Obbola till Holmsund och då tvärtom. Detta märks genom att linje 123 har fler avgångar på helgerna.

Nu bestämde sig dock Länstrafiken att man var tvungen att göra något. Så från somamren 2006 gjordes trafiken om rejält.

123 blir huvudlinjen som går Obbola Byviken (observera att man bytte till ny ändhållplats) via Holmsund Centrum - Älvens Norra sida - NUS - Vasagatan. Trafiken strukturerades upp med styv tidtabell med 60-minuterstrafik dagtid 30 under högtrafik och 120 minstrafik lördag Kväll och hela söndagen. Nya operatören Vilhelmina Taxi som ersätter Connex i samma veva får 3 nya Vanhool T9 för trafiken.

Linje 124 Går från Umeå Vasagatan samma väg som linje 123 men efter Holmsund Centrum (Himmelska fridens torg) åker den upp på Eriksdal istället för till Obbola som linje 123 gör. Denna linje går vardagar lika ofta som 123 och tillsammans får sträckan Holmsund Centrum - Nus - Umeå 15 minstrafik under högtrafiken 30 minstrafik övrig tid. På Lördag och Söndag då 124 inte går kör 123 en liten extrasväng på 6 minuter- Den angör då Eriksdal på väg till och från Holmsund Centrum.

125 blir snabbussen som går Obbola Byviken och på älvens södra sida via Teg Till Umeå Vasagatan. Det nya är att den bara har 3 avgångar på morgonen från Obbola och 3 från Umeå på eftermiddagen.

Trafiken blir alltså bättre för dom flesta men boende på Umeälvens södra sida och det stora bostadsområdet längs Minkvägen blir helt utan trafik och får långa avtånd till hållplatserna. Detta ger ett rejält ramaskri i främst tidningarna.

Så 1 år senare när tabellen byts i juni 2007 så kommer några nya färändringar.

124 återgår till sin gamla linjesträckning i Holmsund. Alltså en ringlinje som kör via Minkvägen och vidare över Eriksdal från Umeå. Det nya är att dagtid så går den endast till Himmelska fridens torg. Där sker bussbyte till linje 123 från Obbola för färd till Umeå. Bussen som kom på linje 124 kör sedan tillbaka (med avstigande resande) till Minkvägen där den tidsreglerar. Sedan kör den ett varv till Minkvägen - Eriksdal - Holmsund Centrum men denna gång är det inget bussbyte utan den fortsätter till Umeå. Under högtrafik kör den dock endast 1 varv runt ytan tidsreglering vilket gör att Holmsund Centrum får 4 avgångar i timmen mot Umeå. Obsererva att resande från Umeå aldrig har bussbyte i Holmsund Centrum utan det är endast mot Umeå som bytet sker. Vardagskvällar är det däremot bussbyte 2 avgångar från Obbola till 124 vid Himmelska fridens torg.

Lördag söndag kör inte linje 124 utan då går den långa 123 istället som angör Eriksdal. Klagomålen om 125 däremot har man inte gjort så mycket åt. Det går 5 turer från Umeå och 4 från Obbola på den. 6:15 7:15 8:15 13:00 från Obbola och 7:45 12:15 15:30 16:30 17:30 från Umeå som gäller numera. Men tillbaka till gamla 125:ans avgångar är man på lång väg inte.


Himmelska Fridens Torg, platsen som gud glömde. Torget är mer en parkeringsplats än vad man skulle förknippa att ett torg är.


Åkte med denna vagn 13:45 från Umeå och efter att den släppt av mig och bytesresenär mot Umeå på Himmelska friden så körde den tillbaka till Minkvägen för ett varv runt igen. (Se texten ovan)

Här har jag gått bussen till mötes och fick en bild på en Hållplats kur och Kombinerad Kyrka.


Bild där jag står på Bron som förbinder Holmsund och Obbola. Bron är delad på 2 då den snuddar en mindre ö kallad Holmen som ligger mitt i älvens utlopp mellan dom 2 samhällena.


I bakgrunden anar man Himmelska Fridens Torg.


Här stor fotografen på samma ställe på någon meter när som på bilden på buss 5 men vänd i 45 graders vinkel.


Sista bilden ut från Holmsund så står jag överst i backen man ser på bilden innan denna. Detta är en motsolsbild men jag tyckte jag fick så häftig ljuseffekt och man även ser Fabriken i Obbola i bakgrunden att jag tyckte denna bild var en självklar kandidat.

Nu tänkte jag berätta lita kort om mina erfarenheter med resande i dom olika busstyperna. Jag har rest 2 gånger till Holmsund. En gång var 2006 och då klev jag aldrig av utan åkte ett varv på gamla 124 runt. Minns ej vilken buss det var men det var en av dom där Vegorna som jag visar ett exempel på ganska högt upp i bilden.

Att åka Vega kan vara ganska bekvämt, men resan tog ganska lång stund. Närmare en timme från Vasagatag och åter. Många resande också.

Nu i år fick jag nöjet och åka med Vanhool T9 deras nr 3 och nr 2. Bortsätt att vanhools framdörr främst öppnas väldigt långsamt så går bussarna bra, man åker som resenär bra och det är gått om plats, stolarna är hyfsat bekvämma och bälten finns. Alltså en trevlig upplevelse.

Hur det fungerar med resande är svårt för mig och avgöra eftersom jag lämnade Umeå före rusningen hade börjat och Åkte från Holmsund vid 17 tiden och därför åkte jag i motsatt riktning mot resande-strömmen. Men jag tyckte att beläggningen var god på dom turerna.

Däremot så har bussarna svårt och hålla tiderna. Framförallt bitvis. Botnia-bane-bygget stör trafik-rytmen med många tillfälliga byggvägar vid Strömpilen. Att bussarna angör Strömpilen är bra tycker jag. Strömpilen är ett handelsområde. Men det stjäl tyvärr flera minuter i restid. Bilar överallt. Man lämnar den stora vägen och åker alltså mycket långsammare.

En lösning jag tror på här är att köra vissa snabbturer som inte angör Strömpilen.
Bästa skulle vara pendeltåg Holmsund - Umeå Östra - Umeå C - Vännäs men det ämnet är rejält urspårat för detta forum.

Detta är litegran vad jag kan berätta om Holmsund och deras bussar och busstrafik.

Sammanställning söndagsbild http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html


MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Karsten

Oj, det var en ordentlig berättelse som vi tackar särskilt för.  :D

Jonas Strömblad

Ja, håller med Karsten, men vill även framhålla de trevliga bilderna!
/J

Krille

Citat från: Jona skrivet 30 mars 2008, 08:53:22 AM
Himmelska Fridens Torg, platsen som gud glömde. Torget är mer en parkeringsplats än vad man skulle förknippa att ett torg är.

Hehe, nää, kolla Pingstkyrkan ligger ju till vänster där...Så Gud kan inte ha glömt platsen!

/K

Bergenga

Citat från: Jona skrivet 30 mars 2008, 08:53:22 AM

Sista bilden ut från Holmsund så står jag överst i backen man ser på bilden innan denna. Detta är en motsolsbild men jag tyckte jag fick så häftig ljuseffekt och man även ser Fabriken i Obbola i bakgrunden att jag tyckte denna bild var en självklar kandidat.

Helt fantastisk bakgrunn! :o Og resten av bildet er også fint. :)
Mvh.
Øyvind Berg