Bussfiler behövs inte

Startat av Jonas M. Bobjörk, 29 mars 2008, 11:20:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas M. Bobjörk

Fick just reda på att bussfiler inte behövs.
Vidare är de farliga och hindrar biltrafiken från att komma fram.
Särskilt de från Nacka in mot slussen för där har han nästan krockat med en buss när han körde mot gult eftersom trafikljusen slår om fort till grönt för bussarna.

Fick just reda på det av en fd. polare. Bussarna hindrar honom från att komma fram.
Och bussarna kan man inte åka för de tar för lång tid. Orsaken till att de tar för lång tid är att det tar en halvtimma för honom med buss att åka till jobbet.

Så, varför ska vi ha bussfiler anser ni?

Henrik Palmqvist

Bussfilerna behövs!.

Stockholmare i allmänhet klagar på trängsel på vägarna, att de inte kommer fram, och att köerna som uppstår orsakas av bussar och lastbilar, stora klumpiga och otäcka saker...

Nyttotrafiken måste få plats på vägarna, vi åker inte där för att det är roligt, utan för att utföra vårat jobb, att transportera männsikor och gods för att samhället ska fungera.

Det största problemet med trängseln i Stockholm är varken bussar eller lastbilar, utan alla dessa personbilar.

Kanske du ska föreslå din f.d. polare att han kan åka kollektivt istället, så slipper han ju problemet med bussarna i bussfilerna...

/ Henrik

Jonas M. Bobjörk

Han kan ju inte åka buss. Tar för lång tid eftersom den tar för lång tid.

Olle

Man FÅR INTE köra mot gult !

JDS

Citat från: Olle skrivet 29 mars 2008, 13:36:58 PM
Man FÅR INTE köra mot gult !

Öh, vad tror du att det finns för då? Jag citerar vägmärkesförordningen (SFS 2007:90), 3 kap Trafiksignaler, 6 §:

Signalbild
Gul

Närmare föreskrifter
Stanna. Fordon får inte passera stopplinjen eller, om sådan saknas, signalen i annat fall än då det hunnit så långt fram när signalbilden växlar från grön till gul att det inte kan stannas utan fara.


Det är, som synes, inte alltid förbjudet att passera en trafiksignal som visar gult sken.

JDS

Klart att bussfilerna behövs! Var skulle annars distributionsbilar, taxi och allmänt överspända bilister parkera?  :P

Järnvägsbommar är också ett ofog, de borde tas bort så att bilförarna själva kan bestämma när de vill köra mot rött. Vet ni inte att det värsta man kan göra mot en man i 40-årsåldern är att inskränka hans frihet att köra bil när, var och hur fort han vill?

Ersa

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 29 mars 2008, 12:10:39 PM
Han kan ju inte åka buss. Tar för lång tid eftersom den tar för lång tid.

Men både alla privatbilister samt bussar kommer snabbare fram om bussfilerna tas bort?  ???

Utan bussfiler blir busslinjerna ännu långsammare, och då väljer fler att köra bil. Detta innebär fler bilar i stan, och ännu mer igenkorkad trafik. Detta leder till att din kompis fastnar i en kö av bilar varav de flesta är f.d busspassagerare som numera åker en person per bil framför honom istället...  ::)

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 29 mars 2008, 11:20:05 AM
Vidare är de farliga och hindrar biltrafiken från att komma fram.
Särskilt de från Nacka in mot slussen för där har han nästan krockat med en buss när han körde mot gult eftersom trafikljusen slår om fort till grönt för bussarna.

Det låter som att det är trafikljusen som är farliga pga att det är de som är felinställda, och inte bussfilen.

Björn Ax

Bussfiler är bra att ha när dom används på rätt sätt.

När inte bilar använder dom.  ;D

Finns det bussar som går tidigare då? Då får han väl gå upp lite tidigare innan han ska till jobbet.

Det lilla besväret kan han väl ta för att rädda våran miljö??

Simon Bertilsson

Citat från: hamre skrivet 29 mars 2008, 21:51:05 PM
Finns det bussar som går tidigare då? Då får han väl gå upp lite tidigare innan han ska till jobbet.

Det lilla besväret kan han väl ta för att rädda våran miljö??

Man tycker ju det. En halvtimme är verkligen inte mycket, och i mina öron låter det som ren bekvämlighet.
Själv kan jag tyvärr inte ta bussen till jobbet, eftersom den första bussen är framme i Hörby en timme efter att jag börjat. Det är rätt trist...

Jonas M. Bobjörk

Vidare är det så att bussen inte ska ha prioritet. Den skall köra på samma villkor som honom. "Jag har betalat min bil själv!"

Björn Ax

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 30 mars 2008, 13:37:34 PM
Vidare är det så att bussen inte ska ha prioritet. Den skall köra på samma villkor som honom. "Jag har betalat min bil själv!"

Där tycker jag du har fel. Bussen ska ha prioritet om den hjälper till att rädda miljön.

Att ta argumentet "Jag har betalat min bil själv" tycker jag är lite dåligt. Om alla skulle tänka så skulle alla ta bilen och då kan vi ju lika gärna börja använda freon igen.

Att köra bil är ingen rättighet det är ett nödvändigt ont.

Skulle vi däremot ha bilar som inte förstörde miljön alls så skulle det vara nåt helt annat.

Carl W

Citat från: hamre skrivet 30 mars 2008, 18:20:14 PM
Där tycker jag du har fel. Bussen ska ha prioritet om den hjälper till att rädda miljön.

Att ta argumentet "Jag har betalat min bil själv" tycker jag är lite dåligt. Om alla skulle tänka så skulle alla ta bilen och då kan vi ju lika gärna börja använda freon igen.

Att köra bil är ingen rättighet det är ett nödvändigt ont.

Skulle vi däremot ha bilar som inte förstörde miljön alls så skulle det vara nåt helt annat.

Det var ju hans f d kompis som tyckte detta.

Buss-Anders

1)Fick just reda på att bussfiler inte behövs.

Låter om som det var en nationell oemotsäglig sanning... vilket det inte är.
2)Vidare är de farliga och hindrar biltrafiken från att komma fram.
Kan de knappast vara   eller göra eftersom bilar inte ska köra i bussfiler. När bussarna stannar i bussfilen så stör de inte personbilarna.Det låter som om din kompis inte är någon mogen bilist. Mogna bilister vet att ta det försiktigare när det kommer en buss eftersom bussar inte kan manövrera lika lätt som personbilar, inte bromsa lika snabbt osv. Det låter som om din kompis fick lämna körskolan utan nödvändig insikt hur man ska uppföra sig i trafiken.
3)Särskilt de från Nacka in mot slussen för där har han nästan krockat med en buss när han körde mot gult eftersom trafikljusen slår om fort till grönt för bussarna.
Man ska inte köra mot gult. Varför skulle bussars trafikljus slå om snabbare. Låter väldigt konstigt.Han var försent ute helt enkelt. För att spara kanske en minut så var han redo att riskera krocka.
4)Fick just reda på det av en fd. polare. Bussarna hindrar honom från att komma fram.
Om fler åkte buss skulle det finnas mer plats på gatorna och trafiken flyta smidigare köerna bli kortare och fler alternativ för bussåkare skulle finnas.
5) Och bussarna kan man inte åka för de tar för lång tid. Orsaken till att de tar för lång tid är att det tar en halvtimma för honom med buss att åka till jobbet.
Låter inte som om han bor speciellt långt bort om det bara tar en halvtimme med buss i rusningstrafik. Det kan inte gå speciellt mycket snabbare med bil och hur lång tid bilresan tar nämner du inte. Cykla då om nu trafiken är så långsam.
6)Så, varför ska vi ha bussfiler anser ni?
För att göra kollektivtrafiken snabbare och mera konkurrenskraftig.
Trängselskatter,höjda bensinpriser, extra skatter på stora bilar, bensindrivna bilar mfl åtgärer kommer snart att ligga på oss som fortfarande kör bil och en del av oss måste köra bil därför att där vi arbetar går det inga bussar.
Ökade driftskostnader,parkeringsavgifter, pålagor och värdeminskningar på bilar kommer mycket snart att göra kollektivtrafiken så oerhört lockande att den kommer att framstå som det enda vettiga alternativet. Jag har bilpendlat i 31 år eftersom jag åker från stan till landsbygen så går det inga bussar åt det hållet som jag kan ta på morgonen men oj vad skönt det skulle vara att bara en enda morgon kunna ta bussen och bara glida ner på sätet och blunda medan man körs till arbetet av en buss / Buss-Anders



Bo Rosengren

Bussfiler är bra - med de ska också användas! Det är ju en poäng med att hålla kollektivtrafiken avskild från övrig trafik, eftersom det rör sig om stora och skrymmande fordon. Oskicket att lämna kollektivfilen bara för att det kan vara lite trångt eller nedsatt hastighet - typ Danviksbron - är amatörmässigt och bör naturligtvis inte förekomma. Förfarandet ger lätt signaler om att bussförarna inte är så proffsiga som de gärna vill uppfattas. Diskussionen handlar väldigt mycket om det är bra för bussförarna, men faktum är att det i lika hög grad handlar om övriga trafikanters trygghet.

Andy

Citat från: Bo Rosengren skrivet 01 april 2008, 16:50:21 PM
Oskicket att lämna kollektivfilen bara för att det kan vara lite trångt eller nedsatt hastighet - typ Danviksbron - är amatörmässigt och bör naturligtvis inte förekomma. Förfarandet ger lätt signaler om att bussförarna inte är så proffsiga som de gärna vill uppfattas.

Jag är ganska ny i branchen, men det är min bestämda uppfattning att "proffsighet" inte är att brassa mellan stolparna på Danviksbron i fyrtio knyck, bara för att visa att man kan, eller att bussfilen råkar gå där. "Proffsighet" är - enligt mig -  i detta fall att inte utsätta passagerare och buss för onödiga risker. Det är bara korkat att säga att man inte behöver marginaler. Att ta i räcket vid Danviksbron kan faktiskt hända den bäste.

Jag byter till bilfilen om och endast om det kan ske smidigt. Det anser jag är proffsigt!