Nya hastighetsgränser på det nationella vägnätet föreslagna

Startat av Kristofer, 28 mars 2008, 13:37:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Taunusch

På Strängnäsvägen i Eskilstuna är det lite roliga hastighetsbegränsningar in mot staden....

Från E 20 vid Trafikplats Svista är det 70 km/h, vid ICA Kvantum Ekängen blir det 60 km/h, strax innan Kungsladugårdsgatan blir det 40 km/h för att innan Lasarettsgatan bli 30 km/h för att strax åter igen bli 40 km/h för att därefter bli 50 km/h innan Intagsplan.

Efterlevnaden är tyvärr inte den bästa, polisens mobila trafiksäkerhetskamera blixtrar hejvilt när den är uppställd på 30-sträckan.

Anders Noren

Citat från: Stefan skrivet 22 april 2008, 19:45:33 PM
På Strängnäsvägen i Eskilstuna är det lite roliga hastighetsbegränsningar in mot staden....

Från E 20 vid Trafikplats Svista är det 70 km/h, vid ICA Kvantum Ekängen blir det 60 km/h, strax innan Kungsladugårdsgatan blir det 40 km/h för att innan Lasarettsgatan bli 30 km/h för att strax åter igen bli 40 km/h för att därefter bli 50 km/h innan Intagsplan.

Efterlevnaden är tyvärr inte den bästa, polisens mobila trafiksäkerhetskamera blixtrar hejvilt när den är uppställd på 30-sträckan.

Risken för att dylika situationer ska uppstå har varit en av huvudinvändningarna mot fler hastighetsgränser.

Anders

JDS

Det är för många bilförare ute på vägarna. Om man tog bort den hälft som kör sämst och har de sämsta kunskaperna, så skulle man inte behöva ha så många hastighetsskyltar, och de som fanns skulle efterlevas bättre. Tyvärr lär det bli mycket svårt att plocka bort stora mängder bilförare enbart på grund av deras bristande kompetens; därtill har bilkörning blivit alltför mycket av en mänsklig rättighet. Men det är nog det enda som kan fungera. (Ekonomiska styrmedel fungerar i och för sig alltid. Problemet är bara att de fattigaste bilförarna inte nödvändigtvis är de sämsta!)

Ulf Rådeström

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 april 2008, 15:24:53 PM
Om man nu tycker om att använda en sådan ja...

Hur kan man INTE tycka om den?

Jag vill inte vara taskig...men jag är helt obegripande till varför man inte skulle gilla en farthållare...när man dessutom har det på bilen framför näsan.

Ulf Rådeström

Dessutom kan man ju undra varför man inte satt 120 på E4 från norra Skåne och upp mot Jönköping...ganska rak, bra standard, relativt många avsnitt som inte är allför gamla och därmed ur säkerhetssynpunkt bra och inte så fruktansvärt med trafik heller.

E20 från Södertälje bort mot Eskilstuna är ännu en väg som borde vara 120 på.

Att däremot E6 skulle ha 120 hela vägen ställer jag mig lite tveksam till.
Skånedelen är ju "lilla Autobahn" med en mycket stor mängd tung trafik, och mycket övrig trafik. Ibland kan man få ligga i ytterfilen nästan hela vägen och köra bara för att det är så otroligt mycket lastbilar.

Dessutom mig veterligen den enda motorvägssträcka som har omkörningsförbud för lastbilar i Sverige, dessutom på två ställen - Glumslövs Backar och söder om Helsingborg Södra.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 07 juni 2008, 18:48:42 PM
Hur kan man INTE tycka om den?

Jag vill inte vara taskig...men jag är helt obegripande till varför man inte skulle gilla en farthållare...när man dessutom har det på bilen framför näsan.

Ingen kommentar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico


Bara ett litet inpass från redaktören...

Vill bara påminna lite om punkerna 3 & 5 i Bussnacks regler. Även om vi inte alla alltid tycker lika så kan vi ju i alla fall respektera varandras åsikter.

Alltså, diskutera självklart sakfrågorna. Diskutera däremot inte de deltagande debattörerna. Vi hoppas på att tråden återgår mot det rubriken syftar till.

// Nico

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Henrik Palmqvist

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 07 juni 2008, 18:52:22 PM
Dessutom mig veterligen den enda motorvägssträcka som har omkörningsförbud för lastbilar i Sverige, dessutom på två ställen - Glumslövs Backar och söder om Helsingborg Södra.
Det är helt vansinnigt att ha dessa omkörningsförbud för tung trafik. Gäller det även buss? 

E4:an Norsborg- Södertälje och v.v finns omkörningsförbud för all tung trafik (även buss) mellan vissa klockslag, likaså mellan Tingstatunneln och Kungälv på E6:an.Ställer till stora problem för den tunga trafik, med köer som följd. / Henrik