Nya hastighetsgränser på det nationella vägnätet föreslagna

Startat av Kristofer, 28 mars 2008, 13:37:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristofer

Vägverket har nu gått ut med förslaget till nya hastighetsgränser för det nationella vägnätet. Se pressmeddelandet med kartor.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Niklas Bygdestam

Lite märkliga förslag på en del ställen. Motorvägen på E4 i Uppsala län har hög standard hela vägen. Ändå är det bara norr om Uppsala som hastigheten föreslås höjas och då bara till 120. Jag har länge tyckt att man borde satsa ordentligt och höja till 130 eftersom vägarna är byggda för minst 130
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

I mina ögon kunde man gott ha satt 130 km/h som högsta fartgräns. I Vägverkets ursprungliga förslag var 140 km/h satt som högsta fartgräns vilket jag iofs inte protesterar emot men är en helt onödigt hög gräns. Har man i femmans eller sexans växel på moderna bilar så kommer man upp på ca 120-130km/h vid 3000 varvtal, det vill säga det är perfekt för moderna motorer. E4 mellan Åstorp - Jönköping med undantag för motortrafikleden vid Ljungby kunde gott testas som en 130-väg, den är bred, har mycket långväga trafik som inte skall på/av alltför ofta och har lite trafik. Samma sak med E4 mellan Uppsala - Gävle.

Anders Noren

Vad man sannolikt utgått ifrån när man bedömt om en hastighetshöjning kan göras är inte i första hand vägens bredd, trafikmängden eller andelen långväga trafik utan i stället chansen att överleva en avkörning. Vägens mittremsa och sidoområden måste vara rensade från hinder såsom stenar, träd, allt för branta slänter o.dyl. inom ett visst avstånd från vägen och förmodligen måste också mitt- och sidoräcken vara utformade så att bilen vid en räckespåkörning inte kastas iväg utan bromsas upp.

Att åtgärda vägars sidoområden för att minska skaderisken är ett arbetssätt som är ganska nytt. Förmodligen är det jämngammalt med trefältsvägen vilken ju också är ett billigt sätt att rädda människoliv. Den senast byggda motorvägarna i Sverige är byggda enligt principerna om förlåtande sidoområden och det är också dessa som kan få höjd hastighet. Eftersom Vägverket i alla fall gör punktinsatser längs vägnätet för att få bort hinder ur sidoområdena är det tänkbart att fler vägsträckor i framtiden kan få höjd hastighet efter att sidoområdena åtgärdats.

Anders

Niklas Bygdestam

Citat från: David M skrivet 31 mars 2008, 17:36:55 PM
I mina ögon kunde man gott ha satt 130 km/h som högsta fartgräns. I Vägverkets ursprungliga förslag var 140 km/h satt som högsta fartgräns vilket jag iofs inte protesterar emot men är en helt onödigt hög gräns. Har man i femmans eller sexans växel på moderna bilar så kommer man upp på ca 120-130km/h vid 3000 varvtal, det vill säga det är perfekt för moderna motorer. E4 mellan Åstorp - Jönköping med undantag för motortrafikleden vid Ljungby kunde gott testas som en 130-väg, den är bred, har mycket långväga trafik som inte skall på/av alltför ofta och har lite trafik. Samma sak med E4 mellan Uppsala - Gävle.

120 verkar vara någon feg lösning för att man inte vågar gå högre. 130 vore en naturlig höjning från dagens 110. Men då kommer olika miljöaktivister och säger emot. Och sedan kommer andra grupper och målar f-n på väggen och påstår att vägarna blir farliga. Samtidigt finns det grupper som vill höja för att man insett att 110 är för lågt på motorvägarna eftersom de har blivit långa och har hög standard och är byggda för betydligt högre farter än 110. Så 120 är nog någon feg kompromiss. I mitt tycke är det en mycket dålig kompromiss :(

Mellan Uppsala och Gävle sägs vägen vara byggd för åtminstone 150 enligt en person jag pratade med som jobbade på Vägverket
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Johan Hansson

120 km, är mycket bra på E6an men det borde vara från malmö i söder till strax innan Göteborg och inte som idag mellan Skottorp till Heberg. Förlängning med 120 km ända upp till Varberg Nord är pågång.
Trots höjd hastighet och att jag håller gällande hastighet så blir jag ändå omkörd av bilar som kör i mellan 130-160 km/h.
Kan även nämna att det är många utlänska bilar men även en del svenska bilar som kör fort.
De utländska bilisterna anser väl att det är fri fart då det inte kan åka fast typ eller bryr sig om böterna.
Svenska polisen har ganska svårt att bötfälla bilsiter från vissa länder.   
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Niklas Bygdestam

Citat från: Johan H skrivet 08 april 2008, 17:41:17 PM
120 km, är mycket bra på E6an men det borde vara från malmö i söder till strax innan Göteborg och inte som idag mellan Skottorp till Heberg. Förlängning med 120 km ända upp till Varberg Nord är pågång.
Trots höjd hastighet och att jag håller gällande hastighet så blir jag ändå omkörd av bilar som kör i mellan 130-160 km/h.
Kan även nämna att det är många utlänska bilar men även en del svenska bilar som kör fort.
De utländska bilisterna anser väl att det är fri fart då det inte kan åka fast typ eller bryr sig om böterna.
Svenska polisen har ganska svårt att bötfälla bilsiter från vissa länder.   

Utländska bilar är nog minst lika vanliga på E4 som på E6. Många gånger när jag kör på motorvägen så blir det ibland att jag omedvetet ökar farten när tyskar och andra kör så fort. Det smittar av sig och man följer med strömmen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas Strömblad

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 april 2008, 22:51:44 PM
Många gånger när jag kör på motorvägen så blir det ibland att jag omedvetet ökar farten när tyskar och andra kör så fort. Det smittar av sig och man följer med strömmen

Du får skaffa en lite modernare bil med farthållare så slipper du det problemet  :)
/J

Niklas Bygdestam

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 15 april 2008, 12:38:56 PM
Du får skaffa en lite modernare bil med farthållare så slipper du det problemet  :)
/J

Jag kör redan bil med farthållare
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas Strömblad

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 april 2008, 15:07:57 PM
Jag kör redan bil med farthållare

Men då är det ju inget problem! Ställer du farthållaren på tillåtna 110 km/h lovar jag att bilen kommer hålla 110 km/h även om en tysk kör om   :)
/J

Niklas Bygdestam

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 15 april 2008, 15:11:53 PM
Men då är det ju inget problem! Ställer du farthållaren på tillåtna 110 km/h lovar jag att bilen kommer hålla 110 km/h även om en tysk kör om   :)
/J

Om man nu tycker om att använda en sådan ja...
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas Strömblad

Jaja, du skriver att du är omedveten om vilken hastighet du håller om det kommer en tysk och kör om (och uppenbarligen bryter mot lagen och kör för fort). Kanske vore farthållaren en lösning på det problemet? Du slipper att fastna i en eventuell fartkontroll, och hjälper miljön på samma gång  :)
/J

Niklas Bygdestam

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 15 april 2008, 17:44:14 PM
Jaja, du skriver att du är omedveten om vilken hastighet du håller om det kommer en tysk och kör om (och uppenbarligen bryter mot lagen och kör för fort). Kanske vore farthållaren en lösning på det problemet? Du slipper att fastna i en eventuell fartkontroll, och hjälper miljön på samma gång  :)
/J

Som jag redan sagt så anser jag att 110 är alldeles för långsamt på långsträckta motorvägssträckor som det är på bland annat E4. 130 borde vara mer lämpligt. Jag har ett flertal tillfällen kört på motorvägssträckor i bland annat Tyskland där det är fri fart och även andra länder där det visserligen inte är fri fart men betydligt högre farter än 110. Att lägga in farthållaren på 110 och sedan ligga och slököra på en sträcka av kanske 50 mil motorväg och sedan bli omkörd av inte bara tyskar utan av var och varannan svensk också är drygt och stressande på sitt sätt. Det lockar dessutom i så fall att öka farten och ställa in farthållaren på högre fart. Dessutom avskyr jag farthållare när jag kör personbil på motorväg. Jag blir uttråkad och det är mindre lämpligt. Jag behöver hålla mig aktiv när jag kör lång sträcka med personbil. Skillnad är när jag kör buss på motorväg, finns det farthållare då använder jag den men där är det skillnad, i alla fall för mig och som jag upplever detta. Kör jag personbil på motorväg på lång sträcka upplever jag farthållaren som förslöande vilket jag upplever nästan farligt i det monotona. Att jag istället kör manuellt med att trampa på pedalen är för mig en viktig skillnad som gör att jag åtminstone till viss del håller mig aktiv. Kan också tillägga att jag inte heller gillar att köra personbilar med automat. Det ska vara manuell på personbilar tycker jag. Jag vill kunna växla själv och bestämma över bilen. Både farthållare och automatväxel upplever jag som förslöande

När det gäller bussar är det stor skillnad, i alla fall för mig. Där accepterar jag både automatväxel och använder farthållare om sådan finns och jag kör på en väg där det är lämpligt
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

klingvalen

Är det någon som vet hur det inom snar framtid kommer att se ut när en motorväg mynnar i en stad. Kommer det att bli 120, 110, 90, 80, 70, 60, 50, 40 eller är det i det nya systemet tillåtet att hoppa över vissa gränser. Typ 120, 80, 60, 40 är ju mindre rörigt.

Stefan K

Det är givetvis tillåtet att hoppa över flera steg.
Men om steget är större än 20 km/tim  så skall det markeras med en större skylt.
Ett exempel; om man skall gå från 80 till 50, så behöver man inte skylta något mellansteg, men 50-skyltarna skall vara av modell större. Lika borde då gälla från 100 till 70 km/tim.
Vägverket kan vara lite praktiskt lagda ibland  ;)