Nya EU-regler? Eller misstolkning av gamla?

Startat av Thomas Åkerblad, 26 mars 2008, 16:37:17 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.


Jonas M. Bobjörk

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 mars 2008, 17:34:52 PM
Ett försök att försöka komma runt EG direktivet om färdskrivare och vilo resp körtider, detta försökte sig dåvarande SL Buss AB på när det gällde Roslagslinjerna men efter en dom i högre instans som sade att det inte var tillåtet att dela linjerna i flera fick man krypa till korset.



Innebär detta att Roslagsbussarna har färdskrivare?

Jonas M. Bobjörk

Mycket färdskrivarbladsskrivande om man byter fordon ofta. Men det kanske man inte gör där?

Busstobbe

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 29 mars 2008, 12:01:22 PM
Mycket färdskrivarbladsskrivande om man byter fordon ofta. Men det kanske man inte gör där?
Varje blad kan användas till 3 fordon (kanske 4?), det finns fält på baksidan att fylla i vid byte, så det blir lite färre.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 mars 2008, 12:05:12 PMDet räcker ju inte att ha blad de gånger du kör en linje längre än 50 km, du ska kunna styrka allt jobb under 14 dagar bakåt, med blad.
Det är väl 28 dagar sedan 1 januari 2008?

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Busstobbe skrivet 29 mars 2008, 12:55:02 PM
Varje blad kan användas till 3 fordon (kanske 4?), det finns fält på baksidan att fylla i vid byte, så det blir lite färre.
Det är väl 28 dagar sedan 1 januari 2008?

Ja, jag vet att det finns fält på baksidan (färdskrivaren var en av frågorna på uppkörningen).
Men eftersom man måste fylla i dessa då man byter så stämmer det jag skrev. Att det blir mycket färdskrivarbladsskrivande. Man skriver ju på färdskrivarbladet.

Karsten

Problemet är ju att du inte vet 28 dagar i förväg om du kommer köra "EU-linjer" (434,783 och 784 i Swebus SL-trafik), så i teorin måste alla alltid köra med färdskrivarblad. Och ja, det är ett j-a pillande att hålla på med dessa blad när man har 3-4 bussar på en arbetsdag. Det värsta är nog att komma ihåg att ta ut bladet när man blir avlöst. :P

Lulebjörnen

Citat från: Karsten skrivet 30 mars 2008, 01:07:19 AMdet är ett j-a pillande att hålla på med dessa blad när man har 3-4 bussar på en arbetsdag.
Om hälften av bussarna har digital färdskrivare - och hälften av bussarna med digital färdskrivare är tex. Volvo med VDO digitalskrivare - den andra hälften är tex. Scania med Stoneridge digitalskrivare - och dom 2 färdskrivarfabrikaten har helt olika inmatningssystem för föraruppgifter - vilket dom har - blir det riktigt skojsigt i tillägg till att hålla rätt på eventuella färdskrivarblad för 28 kalenderdagar bakåt - tillsammans med utskrifter från dom digitala skrivarna - som också ska finnas redovisningsbaraort och ställe - det vill säga trafikkontrollen  :o...

Niclas Wennerlid

Tyvärr är den nog inte det. Jag stöter på detta problem titt som tätt, speciellt på garage som kanske bara har någon "EU-linje". Garage som Norrtälje fungerar det mycket bättre, där har de en enkel regel: Kör alltid med färdskrivarblad även på stadsbusslinjerna!

//Niclas

Jonas Strömblad

Jag vet att det förekommer förare som bara använder färdskrivaren när de kör linjer över 50 km. När de är klara med den styrningen tar de ut skrivarbladet och fortsätter resten av tjänsten utan.
Jag har fått mycket konstiga kommentarer (och förklaringar) av kollegor när jag vid avlösningar börjat plocka ut färdskrivarbladet ("-Det är väl ingen Roslagen på den här tjänsten!")  8)
/J