Dispens på en vägsträcka

Startat av Fredde, 26 mars 2008, 01:19:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Hur länge har man dispens på att få köra med ett tyngre fordon på en viss vägsträcka än vad den är hållbar för?

I mitt fall är det Danvikstullbron mellan Nacka och Stockholm jag tänker på. Bussfilen över bron har en totalvikt av max 12t. Bussen väger ju aningen mer... Visst, man skruvar ju på den 2 ggr/år men hur länge kan det hjälpa med den massiva trafiken av bussar.

Hur ofta söker man tillstånd? Gör SL eller enteprenören det? Kanske gör man en gemensam bedömning av om fortsatt trafik fungerar?
Lär inte vara den enda biten i landet där undantag råder..


Henrik Palmqvist

Varför är bussfilen viktbegränsad?.  Kan ju vara så att de har satt upp skylten för att endast bussar ska köra där. / Henrik

Henrik Palmqvist

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 mars 2008, 10:45:13 AM
Den brodelen är separat (i riktning mot staden), det är även hastighetsbegränsat till 30 km/h där, orsaken är svag broklaff bla.
Ok. Ser ju aningen trångt ut, skulle inte vilja ta den vägen med bil&släp. Henrik

Fredde

CitatNej det har jag inte rekommenderat, förutom under rusningen körde jag nästan alltid över stora klaffen för att slippa sänka farten och svänga = komfortablare resa

Jag gör detsamma. Nu är dock beläggningen uppe på "bilarnas del" ganska dålig så det skumpar en hel del där när man kommer i 50 km/h. Gäller att anpassa sig där... (= inte hålla fullt 50)

Men jag som förare kanske upplever det som värre än vad de som åker med gör?


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 26 mars 2008, 12:37:53 PM


Men jag som förare kanske upplever det som värre än vad de som åker med gör?



Det är snarare tvärtom. Föraren har en bekvämare stol än de resande och bl.a. därför lever många förare i tron att de kör mycket bättre än vad de egentligen gör. Dock ingen kritik direkt riktad mot dig. ;)

Fredde

CitatDock ingen kritik direkt riktad mot dig.  ;)

Haha.. tack! Du vet ju hur förskräckligt illa jag kör ;)

Nej men tar vi samma bro fast utväg så känns det ju mer på förarplats än om man åker med...


JDS

Citat från: Fredde_J skrivet 26 mars 2008, 01:19:54 AM
I mitt fall är det Danvikstullbron mellan Nacka och Stockholm jag tänker på. Bussfilen över bron har en totalvikt av max 12t. Bussen väger ju aningen mer... Visst, man skruvar ju på den 2 ggr/år men hur länge kan det hjälpa med den massiva trafiken av bussar.

Det här har jag inte räknat på men om bussarna håller sina 30 borde det inte vara något större problem, om man jämför med de krafter tågen ger upphov till. Nu vet jag dock att bussarna tyvärr ofta kör i en bit över 40, och som bekant leder redan små överhastigheter till en markant ökad belastning särskilt vid överlast. "Ju färre fordon desto bättre" är nog en bra devis när det gäller gamla Danviksbron!