Frågor om Västtrafiks priser

Startat av Patrik, 22 mars 2008, 20:44:18 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 22 mars 2008, 22:11:43 PM
Svårt? Är väl bara att skrota hela det gamla biljettsystemet och skapa ett helt nytt.
Man har ju haft hur mycket tid som helst på sig, snacka om Ineffektivitet..

Men det är ju just det man försökt med i åtta år nu...
Murphys lag i sin prydno. Allt som hade kunna gå snett har gått snett. Projektledare som varit inkompetenta, tillverkare som inte klarat sin uppgift och varit nära att gå i konkurs och allt vad det nu varit.
Men det är ju ingen idé att diskutera detta i det här sammanhanget. Det blir ändå bara att bita ihop och gilla läget.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Patrik

Min slutsats till mina frågor blir följande: Jag användes SJs sida för att boka, där finns ju priserna skrivna rätt och slätt!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Patrik skrivet 22 mars 2008, 22:15:31 PM
Min slutsats till mina frågor blir följande: Jag användes SJs sida för att boka, där finns ju priserna skrivna rätt och slätt!

En utmärkt idé om dina resor är planerade i förväg. Blir möjligen aningen dyrare men ack så mycket enklare.

Har för övrigt flyttat den här tråden till Busstrafik
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Patrik

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 mars 2008, 22:24:07 PM
En utmärkt idé om dina resor är planerade i förväg. Blir möjligen aningen dyrare men ack så mycket enklare.

Har för övrigt flyttat den här tråden till Busstrafik


Åker man till andra sidan landet så är det smart att planera i förväg  ;) och eftersom jag inte har så exakta priser att jämföra med från Västtrafik så får jag anta att SJs inte är så mycket dyrare, några enstaka kronor hit eller dit.

S Svensson

När det gäller resor Strömstad-Uddevalla-Göteborg så skall man inte stämpla alla kupongerna samtidigt numera. Det finns också en tidsgräns man skall ta hänsyn till. Ofta 3 timmar om man åker förbi någon kommungräns.
Kommer man österifrån är det vanligt att man stämplar Göteborgszonen vid Delsjömotet.
Tänk på att plastkort som uppladdas inte gäller i Göteborg. Det är plastkorten som kan laddas med papperspengar.Formellt gäller inte dessa i GL/Bohustrafiken.Om Scanpoint användes på GL/Bohustrafikområde kan plastkort,värdekort,användas. Samma regler då som på GL Maxikort.

I vissa fall kan tågbiljett gälla i Västtrafiks område.Köp sådan redan från början.



Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 22 mars 2008, 22:33:52 PM

I vissa fall kan tågbiljett gälla i Västtrafiks område.Köp sådan redan från början.




Inte tågbiljett om man skall vara noga med begreppen. Däremot finns Västtrafiks Tågkort väl fortfarande kvar i några relationer. De gäller för 30 dagar. Eller har de helt ersatts av Regionen Runt 30 dagar.
Om det gäller kontantbiljett skall man köpa Resplus-biljett för att den skall gälla på såväl tåget som Västtrafik. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nupski

Västtrafik och deras biljetter. Skall man resa i Västtrafik Göteborgsområdet fd GLAB/Bohus så gäller maxirabbatt 100 kort där en kupong kostar 7,90. Och då gäller åldersgräns barn är du tills juli det år du fyller 16. Köper du områdesladdning så är du barn tills dagen du fyller 25. Men köper du kommunladdning Borås eller Uddevalla eller ett Fritidskort är du barn tills du fyller 20.

Sen har vi hela balunset om nattrafik jag inte orkar dra.

Sen tillkommer mer förvirring förarnas taxemanual är på 228sidor.

Och en enkelbiljett du handlar av föraren kostar en kupong 12,50.

Hans J

Citat från: Patrik skrivet 22 mars 2008, 22:13:09 PM
Vissa kan tydligen vara sämre än SL...

Jämfört med vad Västtrafiks resenärer, och större delen av den biljetthanterande personalen, upplever så är SL:s hantering av biljettsystem en framgångssaga!!!!

HansJ

Staffan Sävenfjord

Citat från: HansJ skrivet 23 mars 2008, 12:52:23 PM
Jämfört med vad Västtrafiks resenärer, och större delen av den biljetthanterande personalen, upplever så är SL:s hantering av biljettsystem en framgångssaga!!!!

HansJ

Det enda negativa man kan säga om SL:s nuvarande biljettsystem är väl att det är lite otidsenligt. Men det behöver ju inte precis vara någon nackdel.
Att sedan politikerna hattat hit och dit med olika taxesystem är ju en annan sak.
Men även SL har ju haft stora problem med att införa ett nytt system. Vilket dock inte gör så mycket när man har ett system som fungerar bra redan nu. Det har inte Västtrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars Borgemo

#24
Citat från: Tomas skrivet 23 mars 2008, 01:41:11 AM
Västtrafik och deras biljetter. Skall man resa i Västtrafik Göteborgsområdet fd GLAB/Bohus så gäller maxirabbatt 100 kort där en kupong kostar 7,90. Och då gäller åldersgräns barn är du tills juli det år du fyller 16. Köper du områdesladdning så är du barn tills dagen du fyller 25. Men köper du kommunladdning Borås eller Uddevalla eller ett Fritidskort är du barn tills du fyller 20.

Rättelse:  Så är du ungdom till dagen innan du fyller 26. -Alltså så länge du fortfarande är 25...
Men detta är så marigt att hålla reda på så det förvånar mig inte det minsta om det nånstans i VT:s infotryck eller hemsida står nåt annat.

Citat från: Tomas skrivet 23 mars 2008, 01:41:11 AM
Sen tillkommer mer förvirring förarnas taxemanual är på 228sidor.

Det var ju så att all möjlig gammal skåpmat från Scanpoint-länen och Prodata-länen skulle knôs in i boken för att slippa trycka om vissa avsnitt från de gamla taxehandböckerna.

Nupski

Citat från: LarryB skrivet 23 mars 2008, 15:57:46 PM
Rättelse:  Så är du barn till dagen innan du fyller 26. -Alltså så länge du fortfarande är 25...
Men detta är så marigt att hålla reda på så det förvånar mig inte det minsta om det nånstans i VT:s infotryck eller hemsida står nåt annat.

Det var ju så att all möjlig gammal skåpmat från Scanpoint-länen och Prodata-länen skulle knôs in i boken för att slippa trycka om vissa avsnitt från de gamla taxehandböckerna.


Jag läste fel... du får åka på ungdom tills dagen du fyller 26....

Jag orkar inte bry mig så mycket om vilket eller vilka kort folk visar bara de kan visa giltligt färdbevis för kontrollanten... finns ju en uppsjö av olika gästkort, rabattkort, sms-biljetter som man kan använda... kan man inte försöka förenkla skiten...

yngrot

Oj oj...  Västtrafiktaxan är inte lätt.... kontant eller värdekort gäller ungdomstaxan från 1 juli det år du fyller 6 til  1 juli det år då du fyller 16år. fritidkort till du är 20 år.... områdesladdning gäller till och med 26år men inte för de som bor i Borås och Uddevalla..   och än värrer för de som kör linje 100 Borås Gbg där gäller i vissa lägen SJ taxan och i vissa lägen västtrafik....  i bland orkar man ju inte kolla upp vilken ålder de har,,, men många ungdomar har fått för sig att alla biljetter är ungdomstaxa till 26.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

olasand

Citat från: Patrik skrivet 22 mars 2008, 21:44:23 PM
det ju bra men då återstår fortfarande frågan vad det kostar från Göteborg - Uddevalla, Uddevalla - Strömstad.

Har du köpt biljetter av SJ ännu? Annars kommer en del svar här!

Från Göteborg till Uddevalla kostar det 11 kuponger med Maxirabatt 100. 1 kupong kostar 7,90 dvs 11 kuponger x 7,90 = 86,90:-
Mellan Uddevalla och Strömstad kostar det 12 kuponger á 7,90 alltså 94,80:-
Sammanlagt alltså 181,70:-

Jag vet inte hur länge du skall stanna i Uddevalla, men är det inte längre än att du klarar dig innom bytesmarginalen så tjänar du några kuponger på att stämpla alla redan i Göteborg...

Bästa sättet att få reda på vilken biljett som är bäst/biligast är att ringa till Västtrafik och fråga. De som svarar brukar ha väldigt bra koll, det är ju deras jobb! Hemsidan ger jag inte mycket för, den är ganska rörig. Man måste veta svaret för att hitta frågan... Numret till Västtrafik är: 0771-41 43 00

Lycka till med resandet!

Patrik

Citat från: olasand skrivet 24 mars 2008, 07:46:13 AM
Har du köpt biljetter av SJ ännu? Annars kommer en del svar här!

Från Göteborg till Uddevalla kostar det 11 kuponger med Maxirabatt 100. 1 kupong kostar 7,90 dvs 11 kuponger x 7,90 = 86,90:-
Mellan Uddevalla och Strömstad kostar det 12 kuponger á 7,90 alltså 94,80:-
Sammanlagt alltså 181,70:-

Jag vet inte hur länge du skall stanna i Uddevalla, men är det inte längre än att du klarar dig innom bytesmarginalen så tjänar du några kuponger på att stämpla alla redan i Göteborg...

Bästa sättet att få reda på vilken biljett som är bäst/biligast är att ringa till Västtrafik och fråga. De som svarar brukar ha väldigt bra koll, det är ju deras jobb! Hemsidan ger jag inte mycket för, den är ganska rörig. Man måste veta svaret för att hitta frågan... Numret till Västtrafik är: 0771-41 43 00

Lycka till med resandet!

Tack för hjälpen! Det dröjer nog minst en-två veckor till innan jag kommer boka om det blir av.
Men om jag går efter SJs priser (där jag åker som ungdom) så kostar det ca 60kr Göteborg-Uddevalla och 60kr för Uddevalla-Strömstad också, dom resorna blir isåfall på två olika dagar också.