Huvudmeny

Fråga om Jelcz

Startat av Niklas Bygdestam, 18 juni 2007, 00:37:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

För ett antal år sedan hörde jag ett rykte om att den polska buss- och lastbilstillverkaren Jelcz skulle ha någon koppling till Scania. Antingen att Scania ägde företaget eller ägde delar. Eller att de hade något annat samband med varandra. Jag vet inte alls om detta stämmer eller inte. Är det någon som vet något om Jelcz skulle ha någon koppling till Scania?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredrik Gelin

I Nuläget tror jag inte att det finns något officiellt samarbete mellan de båda bolagen.
Jelcz ägs idag till största delen av Zasadakoncernen där även bl a Autosan ingår, koncernen har vad jag vet dock inga kopplingar till Scania.
Motoralternativen i Jelcz bussar verkar vara Mercedes eller en lokal (?) tillverkare, WS Mielec.
//Fredrik

Jelcz hemsida

BD

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 juni 2007, 00:37:20 AM
För ett antal år sedan hörde jag ett rykte om att den polska buss- och lastbilstillverkaren Jelcz skulle ha någon koppling till Scania. Antingen att Scania ägde företaget eller ägde delar. Eller att de hade något annat samband med varandra. Jag vet inte alls om detta stämmer eller inte. Är det någon som vet något om Jelcz skulle ha någon koppling till Scania?
Byggde på 70-talet bussar enligt licens från Berliet(Renault). Av utseendet och motorljudet att döma var kanske bussar tillverkade på 60-talet kopierade Skoda.