Huvudmeny

Varför nu detta?

Startat av Svemicke, 26 maj 2007, 12:40:51 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 maj 2007, 08:49:20 AM
Nu har vi också fått möjlighet till Fria ord där allt kan diskuteras (utom rasism, porr, personangrepp etc) och sedan i går ett Lastbilsforum. Vilket gör att de som irriterar sig på hundvalpar och kattungar i Bussnack eller på lastbilsbilder nu kan slippa detta irritationsmoment.

Tack för lastbilsforumet! Ett bra svenskt sådant har ju saknats på nätet tills nu.

Kaxen

#16
Citat från: Svemicke skrivet 29 maj 2007, 01:45:42 AM
Just nu skäms jag mest över att jag skrev "förbrilt" istället för "febrilt". I övrigt ligger det något i vad Nico sa, men användarvänligheten var större på Parismony tycker jag, men det är min åsikt.

Tja, nu kom du själv in på en av många fördelar med det här forumet. Du kan själv ändra/rätta dina egna inlägg så det är inget du behöver skämmas för. :)

Bussmicke

Så kan du ju radera eget inlägg så länge ingen hinner svara.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Erol

Man kan alltid radera ett av sina inlägg i en tråd oavsett när.

Bussmicke

Jasså kan man det, inte i SS Forum i alla fall.
I så fall borde de införa den möjligheten där med..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Erol

De använder en annan plattform för sitt forum.  Sen vet jag om att SMF som detta typ av forum kallas för har en version 2.0 på gång som i juni ska börja småtestas och förhoppningsvis komma ut i en Beta version i slutet av oktober, men man vet ju aldrig när nytt testas.

Bussmicke

Aha, då är jag med.
Är bara glad med facit i handen att vi fick denna forumtyp då jag lägger ut bussbilder även där och då kan man bara kopiera hela texten med länkar och allt och tjopp så finns det där.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svemicke

Citat från: Nico skrivet 29 maj 2007, 02:38:21 AM
Nja, ge det lite tid så ska du se att det går över. Kan dock själv erkänna att jag känner mig lite obekväm även om jag nu även är medlem på ett par andra forum som har hållit sig med liknande lösningar et tag. Tror att även andra känner sig lite ovana, men att man samtidigt postar och deltar i full fart för att på så vis komma in i det hela lite fortare. Visst finns det även plumpar, men de rättas till vartefter de upptäcks. Vad gäller användarvänlighet så är det inte heller säkert att Parsimonyforumena var bättre när man jämför vad som finns. Däremot var dessa kanske lite simplare och lättare att överblicka just för att de saknade en hel del finesser. I takt med att man lär sig det hela så kommer man nog efter ett tag komma på att den gamla forumformen kanske inte var så lyckad i alla fall utan att tiden sprungit ifrån den. Personligen tycke jag nog att det var tid att byta.

I samband med att t.ex. Spårvägssällskapet och Modellrallaren bytte forumlösningar så målades det en hel del svart på väggen. Samtidigt så liknar fenomenet delvis även detta med att införa krav på registrering. Vissa sade då, i bägge fallen, att de skulle hoppa av medan andra menade på att man skulle skrämma bort nya medlemmar osv. Med facit i hand så tror jag knappast att någon ens erinrar sig hur de dessa gamla forum fungerade. Inte heller verkar medlemmarna ha vare sig hoppat av eller att bytet lett till att man skrämt bort nya. Summa summarum måste man nog acceptera att allt utvecklas (och det som inte gör det stagnerar och dör ut) och att man får anpassa sig efter det. Med gott humör och stöd av vänner och bekanta så brukar det mesta lösa sig relativt kvickt...  ;D

PS; Det där med "förbrilt" istället för "febrilt" är ju något som numera går att ändra medan det gamla Parsimonyforumet inte alls hade den möjligheten.  ;)

Mvh // Nico
Allt är förvisso en vanesak. Märker dock att jag missar en del här som jag inte gjorde i det gamla (som jag hela tiden trott hette "Parismony", men vid noggrannare beskådan ser jag att det heter "Parsimony".

Kan inte ändra febrilt eftersom det inlägget är citerat så orginalskriften syns ändå.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Nico

Man lär sig ju av misstagen, nästa gång blir det enklare och i slutänden går det mesta av sig självt!  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Svemicke

Citat från: Nico skrivet 01 juni 2007, 03:44:55 AM
Man lär sig ju av misstagen, nästa gång blir det enklare och i slutänden går det mesta av sig självt!  ;)
Men överskådligheten var bättre på Parsimony.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Nico

Allt är ju relativt om nu Einstein hade rätt, men nu börjar jag nästan få känslan av att du dissar den nya forumformen mera för att du ogillar bytet per se. Sedan finns det som sagt inte så mycket val då det gamla forumet ändå stänger.  :D ::) ;D

Vad gäller överskådligheten så har jag även (och kanske även andra) en något avvikande åsikt. Rakt av och strikt objektivt så skulle jag nog vilja hävda att det inte finns något som säger att det ena är bättre än det andra. Däremot kan man nog hävda att det ena är annorlunda jämfört med det andra.  Vad man sedan rent subjektivt bedömer som mera lättöverskådligt handlar nog mest om vad man är van vid och vad man föredrar.

Visst fick man på Parsimonyforumen snabbt upp en bild över en del av de mest frekventa trådarna, men var trafiken samtidigt hög så hamnade trådarna (liksom i en hel del fall även nya svar) i arkivet och personligen, och givetvis rent subjektivt, så tycker i alla fall jag att det inte var något som kan räknas som lättöverskådligt. Med den här nya typen av forumform, förutsatt att man ger det en riktig chans, får man helt andra möjligheter
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Muk

Citat från: Nico skrivet 04 juni 2007, 12:51:48 PM
Allt är ju relativt om nu Einstein hade rätt, men nu börjar jag nästan få känslan av att du dissar den nya forumformen mera för att du ogillar bytet per se. Sedan finns det som sagt inte så mycket val då det gamla forumet ändå stänger.  :D ::) ;D

Vad gäller överskådligheten så har jag även (och kanske även andra) en något avvikande åsikt. Rakt av och strikt objektivt så skulle jag nog vilja hävda att det inte finns något som säger att det ena är bättre än det andra. Däremot kan man nog hävda att det ena är annorlunda jämfört med det andra.  Vad man sedan rent subjektivt bedömer som mera lättöverskådligt handlar nog mest om vad man är van vid och vad man föredrar.

Visst fick man på Parsimonyforumen snabbt upp en bild över en del av de mest frekventa trådarna, men var trafiken samtidigt hög så hamnade trådarna (liksom i en hel del fall även nya svar) i arkivet och personligen, och givetvis rent subjektivt, så tycker i alla fall jag att det inte var något som kan räknas som lättöverskådligt. Med den här nya typen av forumform, förutsatt att man ger det en riktig chans, får man helt andra möjligheter


Jag håller med. På parsimony var det lätt att missa spännande diskussioner som försigick i de nedre regionerna. För egen del är det bättre när aktiva ämnen hamnar högt upp och det tydligt visas var det finns nya inlägg.  :)