Huvudmeny

Varför nu detta?

Startat av Svemicke, 26 maj 2007, 12:40:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Har förbrilt letat efter en förklaring till varför vi nu ska fortsätta umgänget här istället, men har inte lyckats hitta det. Jag tyckte om det gamla forumet. Det var enkelt och bra. Fast man vänjer sig kanske.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Patrik

Det gamla forumet ska stängas av Parsimony.

Svemicke

Vet man varför? Bara Buss Snack eller ska allt på Parismony stängas?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Dessutom var det många som framförde önskemål om ett modernare forum. Eftersom vi i alla fall måste byta forum förr eller senare så varför inte göra det förr.
Det tar naturligtvis en tid att vänja sig vid det nya forumet, men det går.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 maj 2007, 15:21:18 PM
Dessutom var det många som framförde önskemål om ett modernare forum. Eftersom vi i alla fall måste byta forum förr eller senare så varför inte göra det förr.
Det tar naturligtvis en tid att vänja sig vid det nya forumet, men det går.


Känns fortfarnde ovant att häng med i alla trådar, överblicken var bättre tidigare men det finns fler fördelar med detta forum!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Svemicke

Jo, det är klart att man nog vänjer sig efter ett tag. Människan är ju ett vanedjur.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

christianm

Citat från: Walter skrivet 26 maj 2007, 20:09:46 PM

Känns fortfarnde ovant att häng med i alla trådar, överblicken var bättre tidigare men det finns fler fördelar med detta forum!

Jag tycker också det är svårare att "hänga med" nu än i det tidigare forumet. Det är svårt att få grepp om vad som är nytt sedan man senast var inne i och med att trådarna hoppar upp så fort någon skriver i dem. Det vore trevligt om man på ett enkelt sätt kunde se om en tråd är ny, inte om den har nya inlägg...

Jan

Jag var också tveksam, men ändrat mig helt nu
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Det går naturligtvis inte begära att alla skall vara nöjda med det nya forumets utformning. Själv saknar jag ibland också Parsimony, men allteftersom man upptäcker finesserna så tycker man bättre och bättre om detta forum.
Många tycks uppskatta det i alla fall. Vi har fått över 30 nya registreringar sedan forumet startade för mindre än en vecka sedan.  :D
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjalle

själv tycker jag det är lättare att överblicka vad som händer på detta forum än det gamla

Nico

Citat från: Svemicke skrivet 26 maj 2007, 12:40:51 PM
Har förbrilt letat efter en förklaring till varför vi nu ska fortsätta umgänget här istället, men har inte lyckats hitta det. Jag tyckte om det gamla forumet. Det var enkelt och bra. Fast man vänjer sig kanske.

Med risk för att uppfattas som lite elak så måste väl förklaringen till att man håller till på Bussnack vara, oavsett vilken lösning som används för sidan, att man gillar att se på bilder och tala om och kring bussar och kollektivtrafik. Om det däremot bara är så att man är ute efter ett lättare och mera manövrerbart chatforum eller motsvarande så kan man ju lika gärna hänga på 'Lunarstorm' eller liknande. Jag menar att det ju knappast var för det gamla forumets funktion och utseende man hängde där utan för att man hade likasinnade... som nu har flyttat på sig en aning, men syftet är ju fortfarande detsamma.  ;) :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Svemicke

Just nu skäms jag mest över att jag skrev "förbrilt" istället för "febrilt". I övrigt ligger det något i vad Nico sa, men användarvänligheten var större på Parismony tycker jag, men det är min åsikt.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Nico

#12
Nja, ge det lite tid så ska du se att det går över. Kan dock själv erkänna att jag känner mig lite obekväm även om jag nu även är medlem på ett par andra forum som har hållit sig med liknande lösningar et tag. Tror att även andra känner sig lite ovana, men att man samtidigt postar och deltar i full fart för att på så vis komma in i det hela lite fortare. Visst finns det även plumpar, men de rättas till vartefter de upptäcks. Vad gäller användarvänlighet så är det inte heller säkert att Parsimonyforumena var bättre när man jämför vad som finns. Däremot var dessa kanske lite simplare och lättare att överblicka just för att de saknade en hel del finesser. I takt med att man lär sig det hela så kommer man nog efter ett tag komma på att den gamla forumformen kanske inte var så lyckad i alla fall utan att tiden sprungit ifrån den. Personligen tycke jag nog att det var tid att byta.

I samband med att t.ex. Spårvägssällskapet och Modellrallaren bytte forumlösningar så målades det en hel del svart på väggen. Samtidigt så liknar fenomenet delvis även detta med att införa krav på registrering. Vissa sade då, i bägge fallen, att de skulle hoppa av medan andra menade på att man skulle skrämma bort nya medlemmar osv. Med facit i hand så tror jag knappast att någon ens erinrar sig hur de dessa gamla forum fungerade. Inte heller verkar medlemmarna ha vare sig hoppat av eller att bytet lett till att man skrämt bort nya. Summa summarum måste man nog acceptera att allt utvecklas (och det som inte gör det stagnerar och dör ut) och att man får anpassa sig efter det. Med gott humör och stöd av vänner och bekanta så brukar det mesta lösa sig relativt kvickt...  ;D

PS; Det där med "förbrilt" istället för "febrilt" är ju något som numera går att ändra medan det gamla Parsimonyforumet inte alls hade den möjligheten.  ;)

Mvh // Nico
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

CitatMed facit i hand så tror jag knappast att någon ens erinrar sig hur de dessa gamla forum fungerade. Inte heller verkar medlemmarna ha vare sig hoppat av eller att bytet lett till att man skrämt bort nya.

Som jag skrev i går har vi fått över 30 nya medlemmar sedan forumbytet. Många som inte hört av sig sedan registreringskravet infördes.
När registreringen en gång infördes medförde det att vi fick fler skribenter och fler läsare. Många hade tidigare inte velat skriva i Buss snack eftersom det hade ett dåligt rykte på grund av vad vissa tramspellar skrev. Dessutom var det inte ovanligt att man hitta tio porrlänkar när man öppnade forumet en söndagsmorgon innan kvastarna vaknat - och när jag själv blev kvast fick jag börja med att rensa dessa.
När jag är ute bland bussbolag nuförtiden märker jag att Bussnack är väl känt. Och nästan alla tycker att det är ett bra forum. Samma sak märker man när man är ute och fotograferar bussar. Det är inte ovanligt att det kommer fram bussförare och vill hälsa och berättar att de läser Bussnack även om de inte skriver här.
Jag var tveksam förut till att byta forum, men när omständigheterna tvingade fram ett snabbt byte så visar det sig att detta verkar bli lyckat och lockar nya läsare.
De tendenser till chat som visat sig de första dagarna är jag övertygad om att de kommer att försvinna. I annat fall går det att vidta åtgärder.
Nu har vi också fått möjlighet till Fria ord där allt kan diskuteras (utom rasism, porr, personangrepp etc) och sedan i går ett Lastbilsforum. Vilket gör att de som irriterar sig på hundvalpar och kattungar i Bussnack eller på lastbilsbilder nu kan slippa detta irritationsmoment.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Muk

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 maj 2007, 08:49:20 AM
Som jag skrev i går har vi fått över 30 nya medlemmar sedan forumbytet. Många som inte hört av sig sedan registreringskravet infördes.
När registreringen en gång infördes medförde det att vi fick fler skribenter och fler läsare. Många hade tidigare inte velat skriva i Buss snack eftersom det hade ett dåligt rykte på grund av vad vissa tramspellar skrev. Dessutom var det inte ovanligt att man hitta tio porrlänkar när man öppnade forumet en söndagsmorgon innan kvastarna vaknat - och när jag själv blev kvast fick jag börja med att rensa dessa.
När jag är ute bland bussbolag nuförtiden märker jag att Bussnack är väl känt. Och nästan alla tycker att det är ett bra forum. Samma sak märker man när man är ute och fotograferar bussar. Det är inte ovanligt att det kommer fram bussförare och vill hälsa och berättar att de läser Bussnack även om de inte skriver här.
Jag var tveksam förut till att byta forum, men när omständigheterna tvingade fram ett snabbt byte så visar det sig att detta verkar bli lyckat och lockar nya läsare.
De tendenser till chat som visat sig de första dagarna är jag övertygad om att de kommer att försvinna. I annat fall går det att vidta åtgärder.
Nu har vi också fått möjlighet till Fria ord där allt kan diskuteras (utom rasism, porr, personangrepp etc) och sedan i går ett Lastbilsforum. Vilket gör att de som irriterar sig på hundvalpar och kattungar i Bussnack eller på lastbilsbilder nu kan slippa detta irritationsmoment.



Jag trodde inte att bussnack kunde bli bättre, men efter bytet har det tillkommit ett flertal funktioner som är nyttiga, så jag är då "frälst". Jag uppskattar speciellt att man kan se hur många som har läst ens inlägg.  Det är även kul att se alla bilder som hade blivit totalsågade i "gamla" bussnack. :)