Söndagsbild del 30

Startat av Jona, 09 mars 2008, 11:38:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Har ni återhämtat er från Patriks trevliga bild-bombnings-räd igår och orkar så några fler bilder? Självklart det var så jag tänkte, några bilder till orkar man alltid se.

Ser att det blev dags för gång 30 nu. Oj har jag hållit på så många veckor blev tanken. Nästa år alltså 2009 lär jag vara uppe i del 100 eller så. Förutsatt att bilderna är intressanta och jag har bilder och visa. Antal svars-inlägg i dessa trådar skiljer stort, någon av delarna har passerat helt svarslöst men ändå haft 3 - 400 besökare vilket får ses som om  bildvisningen söndagar ända är intressant och uppskattat.

Varför jag visar bilder just en söndag har flera själ. Bland annat så är man oftast hemma och kan skriva inläggen söndag morgon eller som idag söndag mitt på dagen. Jag försöker oftast diska bort och storstäda söndagar då den normalt är en oplanerad vilodag. Detta ger mig också tid att forska och skriva. Dom flesta foto-turer utföres också vardagar så där är en anledning till.  Sista anledningen har inte med mig och göra utan er läsare. Om vi bortser er som läser forumet dagligen som jag och som behöver blod, luft, cola och forum-läsningen för att överleva dagen.
Bortsätt oss alltså så finns det 2 typer av besökare till. Dom som kollar kvällar och helger när dom är hemma från jobbet och har en stund över då. Dom läser tex tråden på söndag kväll. Den andra typen är dom som bara har internet-tillgång på jobbet och alltså läser måndag morgon. För dessa 2 typer passar det alltså bäst med att få en liten bildvisning söndag.

Nu till dagens bilder, som denna vecka blir solaris för hela slanten.






66 främst 64 bakom och 63 som svänger. Den fjärde i trafik denna dagen buss 65 finns precis utanför bilden vänsterkant.


Sist ut blir 67 och nu har ni fått se varje Solaris på bild som Skelleftebuss hittills fått.

Alla bilder utom än är från Kanalgatan. Så idag tänkte jag berätta lite om den gatan.
Bortsätt väg E4 så är Kanalgatan den bredaste vägen i Skellefteå. Rymmer 2 filer per riktning och en skog med bilparkering mellan varje väg. Men det finns ingen kanal här så därför kanske ni undrar vart namnet kommer ifrån.

När Skellefteå fick stadsrättigheter 1845 så bestämdes det att staden skulle byggas längre nedströms från kyrkan och Lejonströmsbron för där rymdes ingen stad. Men där staden numera ligger fanns det ett nästintill o bebyggt område med blötmark och här skulle staden rymmas. Ett av villkoren för att Skellefteå skulle få stadsrättigheter var att man byggde en kanal som dränerade området.  Kanalen byggdes mellan 1847 och 1848 och utsträckte sig i stora drag mellan dagens väg E4 och Lassarettsvägen. Denna bit är alltså den som än idag är den breda delen av Kanalgatan. 14 broar bygdes för att invånarna boende norr om kanal skulle ta sig in till centrum.

Kanal hängde samma med Boströmsbäcken uppkallad efter änkan Boström som bodde här innan staden byggdes. Boströmsbäcken finns kvar än idag. Dock stora bitar övertäckt. Kanalen som var ett stort öppet dike började läggas igen under 1920 talet.

Källa wikipedia och boken "Skellefteå - en 150-årig historia" som Tidningen Norra västerbotten tryckte upp 1995.

Sammanställning tidigare delar: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html


MVH Jona
MVH Filosofen Jona

buss-tobbe

Snygga bilder på snygga bussar!!

Ove Bojarp

Tack för "Solarierna", härlig bild, och inte så dumt med lite historia om platsen.

Jona

Citat från: Ove Bojarp skrivet 09 mars 2008, 11:50:29 AM
Tack för "Solarierna", härlig bild, och inte så dumt med lite historia om platsen.

Tack för alla kommentarer, dom värmer. Ove, trodde jag alltid, i alla fall nästan alltid brukar försöka skriva lite histopria om platsen i söndagsbilderna. Men ibland blir man lat eller har inget och skriva om och då gör jag bara en bildvisning.

/J
MVH Filosofen Jona

bussgrabben

Mycket trevligt Jona. Solarisarna är riktigt snygga.

bjalle

Mycke trevliga bilder Jona!

Bussmicke

Mycket trevligt, Skellefte är värt ett besök.
Men, var det inte  65 som brann? kommer den lagas?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Krille

Citat från: Bussmicke skrivet 09 mars 2008, 20:01:17 PM
Mycket trevligt, Skellefte är värt ett besök.
Men, var det inte  65 som brann? kommer den lagas?

Joooo, garanterat. Brann "bara litegrann" typ rätt långt fram i bussen.
Men tar väl ett tag att sanera pulver å sånt.

/K

Bussmicke

Bra, då finns det chans att få den på bild vid lämpligt tillfälle.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Krille

Citat från: Bussmicke skrivet 09 mars 2008, 21:08:39 PM
Bra, då finns det chans att få den på bild vid lämpligt tillfälle.

Vi får väl höra av oss när den är ute å producerar igen  8)

/K

Cyklisten

Gillar den nya Solarisdesignen, plus att de ser verkligen stiligt i dessa färger.

Trevligt med lite beskrivning, undrar om Kanalgatan i Eslöv har likadant ursprung, måste kolla nån gång.