Huvudmeny

E3 E20

Startat av Stefan P, 05 mars 2008, 17:14:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

När vart E3 till E20 och varför.

Sen skulle jag vilja en lista med de gamla länsbokstäverna i hop med rätt län.

mvh Stefan P

stefanruf

1992 blev E3 E20.

Ersa


Stefan P

Hej

Tack så mycket, där fanns alltihop som jag letade efter.
mvh Stefan P

Ersa

Wikipedia är underbart, om man bara hittar rätt sidor.

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 05 mars 2008, 19:02:53 PM
Wikipedia är underbart, om man bara hittar rätt sidor.

Wikipedia ska läsas mycket kritiskt. Det är vem som helst som skriver där och saker kan innehålla många fel
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Rådeström

Citat från: Stefan P skrivet 05 mars 2008, 17:14:17 PM
Hej

När vart E3 till E20 och varför.

Sen skulle jag vilja en lista med de gamla länsbokstäverna i hop med rätt län.

mvh Stefan P

A = Stockholms Stad
B = Stockholms Län
C = Uppsala Län
D = Södermanlands Län
E = Östergötlands Län
F = Jönköpings Län
G = Kronobergs Län
H = Kalmar Län
I = Gotlands Län
K = Blekinge Län
L = Kristianstads Län
M = Malmöhus Län
N = Hallands Län
O = Göteborgs & Bohus Län
P = Älvsborgs Län
R = Skaraborgs Län
S = Värmlands Län
T = Örebro Län
U = Västmanlands Län
W = Kopparbergs Län (Dalarna)
X = Gävleborgs Län
Y = Västernorrlands Län
Z = Jämtlands Län
AC = Västerbottens Län
BD = Norrbottens Län

//Uffe

Niklas Bygdestam

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 05 mars 2008, 19:11:42 PM
A = Stockholms Stad
B = Stockholms Län
C = Uppsala Län
D = Södermanlands Län
E = Östergötlands Län
F = Jönköpings Län
G = Kronobergs Län
H = Kalmar Län
I = Gotlands Län
K = Blekinge Län
L = Kristianstads Län
M = Malmöhus Län
N = Hallands Län
O = Göteborgs & Bohus Län
P = Älvsborgs Län
R = Skaraborgs Län
S = Värmlands Län
T = Örebro Län
U = Västmanlands Län
W = Kopparbergs Län (Dalarna)
X = Gävleborgs Län
Y = Västernorrlands Län
Z = Jämtlands Län
AC = Västerbottens Län
BD = Norrbottens Län

//Uffe


Är det någon som vet om de här bokstäverna fanns innan det fanns bilar? Eller om detta är något som togs fram just för att dela upp fordon?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Pickos

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 mars 2008, 19:08:47 PM
Wikipedia ska läsas mycket kritiskt. Det är vem som helst som skriver där och saker kan innehålla många fel

"Hitta svaret i Wikipedia? Men det är ju som att fråga en flock måsar efter vägen till en fin restaurant..."
Jan Berglin.
1:a Korinthierbrevet 10:15

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 mars 2008, 19:08:47 PM
Wikipedia ska läsas mycket kritiskt. Det är vem som helst som skriver där och saker kan innehålla många fel

Visst är det så, men många är de seriösa skribenterna som rättar, fyller i och ifrågasätter. Artikeln om "Tobleronehusen" i Umeå fyllde jag ut detaljerat och med egen bild, men påståendet om att de var byggda 1983 (vilket bekräftas av folk som flyttade in just detta år) rök snabbt som attan, och ersattes av någon med "i början av 1980-talet", då man krävde en källa + länk till denna.

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 06 mars 2008, 11:30:44 AM
Visst är det så, men många är de seriösa skribenterna som rättar, fyller i och ifrågasätter. Artikeln om "Tobleronehusen" i Umeå fyllde jag ut detaljerat och med egen bild, men påståendet om att de var byggda 1983 (vilket bekräftas av folk som flyttade in just detta år) rök snabbt som attan, och ersattes av någon med "i början av 1980-talet", då man krävde en källa + länk till denna.

Jag vet inte om de seriösa eller oseriösa dominerar där. Men visst finns det de som försöker skriva seriöst där. Men bra kan man inte säga att Wikipedia är tycker jag. Alldeles för många besserwissrar som ser till att felen ligger kvar när seriösa personer försöker ändra det till det rätta
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Noren

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 mars 2008, 16:54:44 PM
Jag vet inte om de seriösa eller oseriösa dominerar där. Men visst finns det de som försöker skriva seriöst där. Men bra kan man inte säga att Wikipedia är tycker jag. Alldeles för många besserwissrar som ser till att felen ligger kvar när seriösa personer försöker ändra det till det rätta

De "seriösa personerna" som hindras av "besserwissrar" brukar vara rättshaverister oförmögna att föra en diskussion eller att ta till sig Wikipedias grundläggande regler. Det finns nämligen en grundläggande regel som i stort sett står över alla andra regler: alla uppgifter måste beläggas med källor. Wikipedia återger bara information i andra hand. Det är sällan källbelagda uppgifter blir omstridda och när de blir det är det antingen på grund av att källan inte är tillförlitlig (särintressen, obskyra publikationer, privata hemsidor) eller av att uppgiften med tillhörande källa företräder en syn på ämnet som kan betraktas som icke neutral eller givits alldeles för stor plats i artikeln.

Vill man läsa Wikipedia strikt kan man ha följande i åtanke:
Använd aldrig Wikipedia för att leta fakta, bara för att leta källor.
Citera aldrig Wikipedia, citera källan.
Har uppgiften ingen källa: betrakta uppgiften som hörsägen och behandla den därefter.

Anders

Carl W

Citat från: Stefan P skrivet 05 mars 2008, 17:14:17 PM
Hej

När vart E3 till E20 och varför.

Sen skulle jag vilja en lista med de gamla länsbokstäverna i hop med rätt län.

mvh Stefan P

Gamla E3 och E20 är bara delvis samma väg.

Bengt Jönsson

Citat från: Carl W skrivet 15 april 2008, 19:33:38 PM
Gamla E3 och E20 är bara delvis samma väg.

E3 gick Göteborg - Skara - Mariestad - Örebro - Kungsör - Eskilstuna - Strängnäs - Södertälje - Stockholm - Norrtälje - Kappelskär.

Sträckan Stockholm - Norrtälje - Kappelskär är numera en del av E18

E20 går samma sträckning som E3 tidigare gjorde till Stockholm men vid Norrtull viker den av och fortsätter via Sveaplan - Cederdalsgatan - Roslagstull - Valhallavägen - Lidingövägen - Tegeluddsvägen - Frihamne f.v.b Tallinn i Estland.

Kuriosa:  Strax söder om Hova i Västergötland och gamla "Skaraborgs Län" ( R-län ) så går dagens E20 tidigare E3 och före 1962 "Riksväg 6" i samma sträckning som 1708 enligt den milsten som finns vid vägens norra/östliga sida.  Att vägen hetat E3 resp. Riksväg 6 syns än idag av vägrestaurangerna "E3-Baren" i Lugnås och "Sexans Gatukök".

/Bengt