Vet inte varför men just denna typ av stolpar förknippar jag med "litet samhälle i landsorten", genomfartsgata med några bensinmackar och en eller två korvkiosker där de lokala "motorburna ungdomarna" med trimmad Puch Dakota, EPA-traktor eller Amazon med extraljus höll till.
Dessa miljöer fanns kvar till långt in på 90-talet men har blivit lika sällsynta som grusvägar i Götaland.
/B
Det var en av de olika miljöer där man kunde tänka sig att dessa fanns. Men de var också minst lika vanliga i bostadsområden. Jag hittade en bild från Uppsala som Staffan tagit, se länken
http://www.savenfjord.nu/3.sko/232_c.JPGDär ser man denna typ av stopar på Gnejsplan som är änden av Gnejsvägen i Eriksberg i Uppsala. Detta är en variant med en kortare arm. Den var rätt vanlig i Eriksberg och Sala backe. Men det fanns också lite längre arm också. I Eriksberg försvann dessa redan under 1980-talet. I Sala backe där jag bor fanns de kvar till omkring 1995. Utanför mitt fönster går enm gata där det en gång i tiden satt sådana på båda sidor om gatan till och med. Tyvärr är dessa sedan flera år ersatta med modernare som dessutom bara sitter på ena sidan gatan
Däremot var dessa inte alls vanliga i stadskärnor i större städer
Ibland kunde man också se en variant av dessa för trästolpar. Det var bara den vinklade överdelen med armatur som fanns då och så satt den delen fast i trästoplen. I Uppsala satt det väldigt länge kvar sådana på den lilla vägen som går förbi Studenternas idrottsplats