Buss-snack
30 Juli 2010, 23:35:41 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 7
  Skriv ut  
Författare Ämne: Boås Lokaltrafik förlorade  (läst 3694 gånger)
yngrot
Medlem

Antal inlägg: 4223

« skrivet: 18 Juni 2009, 19:02:00 »

Kammarrätten avslog B-L ansökan om överprövning. Veolia får börja köra den 13 dec.  Man kan väl gissa det de har förberett sig lite i det tysta för annars är det kort om tid ju... De har ju gott om bussar stående men hur många som klarar kraven är väl en annan fråga... 
Loggat

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport från 1 mars 2010
Staffan Sävenfjord
Administrator
Medlem

Antal inlägg: 10493

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 18 Juni 2009, 20:59:17 »

Kammarrätten avslog B-L ansökan om överprövning. Veolia får börja köra den 13 dec.  Man kan väl gissa det de har förberett sig lite i det tysta för annars är det kort om tid ju... De har ju gott om bussar stående men hur många som klarar kraven är väl en annan fråga... 

Det var ju krävt och utlovat nya bussar, något som alla som vinner en upphandling brukar bry sig om (nästan alla i alla fall Tunga). Det är knappt sex månader kvar att slutgiltigt beställa dem och få dem levererade. Det är i snävaste laget men inte omöjligt. Man får väl anta att beställningen redan ligger och att leverentören bara vänter på det slutgiltiga beskedet för att komma i gång.
De bussar som de har stående är av äldre modell och klarar inte kraven. Men de kan väl i värsta fall användas tillfälligt om tillräckligt med nya bussar inte hinner levereras.
BL torde väl få vissa svårigheter att bli av med sina bussar från 2001. De 18 Carrus Region från 1995 som ännu rullar lär väl gå till skrot efter ett par år på övertid. Likaså bör väl BL då göra sig av med sina MaxCi. För 40-linjerna torde Lahti-bussarna 157-161 räcka tillsammans med Lunda-vagnarna eller några av de äldsta MAN. Om nu tio nya OmniLink äntligen kommer vill säga.

Loggat

Staffan Sävenfjord
Folkpensionär, frilansskribent (tidigare i Bussbranschen), järnvägskonsult och administratör på detta forum. Numera bloggar jag också http://savenfjord.blogspot.com/
Ersa
Medlem

Antal inlägg: 10919

« Svara #2 skrivet: 18 Juni 2009, 21:59:57 »

Annars får vi se hur Västtrafiks vikariedekaler ser ut. Glad
Loggat
Staffan Sävenfjord
Administrator
Medlem

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 18 Juni 2009, 22:00:55 »

Annars får vi se hur Västtrafiks vikariedekaler ser ut. Glad

Veolia har i snart två kört en vit buss på linje 100 utan vikariedekaler. Det har gått bra det också.
Loggat

Staffan Sävenfjord
Folkpensionär, frilansskribent (tidigare i Bussbranschen), järnvägskonsult och administratör på detta forum. Numera bloggar jag också http://savenfjord.blogspot.com/
yngrot
Medlem

« Svara #4 skrivet: 18 Juni 2009, 22:49:38 »

Hur många har såna dekaler som Skåne har??  Känns överarbetat..
Loggat

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport från 1 mars 2010
Staffan Sävenfjord
Administrator
Medlem

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 18 Juni 2009, 22:59:58 »

Hur många har såna dekaler som Skåne har??  Känns överarbetat..

Sådana blaffor har man väl ingen annanstans. Däremot har Gävleborgs län och Västerbottens län t ex skyltar med vikariebuss i framfönstret. Jag tror det var en innovation från Karlstadsbuss 2005.
Loggat

Staffan Sävenfjord
yngrot
Medlem

« Svara #6 skrivet: 18 Juni 2009, 23:13:59 »

Apropå bussar kom jag att tänka på B-L  213-227  260-264  de skulle ju Veolia kunna hyra eller köpa av B-L  de klarar ju kraven lågentre...
Loggat

TH14
Medlem

Antal inlägg: 29

« Svara #7 skrivet: 19 Juni 2009, 11:54:33 »

Nej, 28 februari blir det trafikstart, vilket gör att det är gott om tid för förberedelser.

Loggat
yngrot
Medlem

« Svara #8 skrivet: 19 Juni 2009, 12:05:21 »

28 feb  det var nått nytt, info jag fick var att  B-L kör till 12 dec  i så fall kör vi ju över jul och hela feb...
Loggat

Trafikar´n
Medlem

Antal inlägg: 196

« Svara #9 skrivet: 19 Juni 2009, 13:29:28 »

Var det uttryckta krav på att avtalet skulle inledas med nya bussar? Eller är det medel och högsta åldersreglerna som gäller även från början? I det senare fallet går det ju alldeles utmärkt med något nytt, något gammalt, något lånat, något blått... Bara de upfyller fordonskraven, Nog skämtat, var det verkligen krav på helt nya fordon?
Loggat

*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då
Jan Sjöberg
Medlem

Antal inlägg: 275

« Svara #10 skrivet: 19 Juni 2009, 16:53:33 »

Miljökraven är så hårt satta att det blir nästan omöjligt att komma med ngt annat än ny vagnpark
Grattis iaf Veolia jätteroligt ,nu kan vi som inte gillar BL så mkt chansen att få jobb igen i bussbranchen.
På närmare håll  Glad
Loggat

Jobbar nu i Orusttrafiken...
Staffan Sävenfjord
Administrator
Medlem

Hemsida
« Svara #11 skrivet: 19 Juni 2009, 18:08:17 »

Var det uttryckta krav på att avtalet skulle inledas med nya bussar? Eller är det medel och högsta åldersreglerna som gäller även från början? I det senare fallet går det ju alldeles utmärkt med något nytt, något gammalt, något lånat, något blått... Bara de upfyller fordonskraven, Nog skämtat, var det verkligen krav på helt nya fordon?

Det är väl som Jan Sjöberg skriver att de uppsatta miljökraven i princip krävde nya bussar. Dessutom utlovade Veolia nya bussar när de lämnade anbudet så det borde de rimligen vara bundna till.
Loggat

Staffan Sävenfjord
Lars Ödlund
Administrator
Medlem

Antal inlägg: 8706

« Svara #12 skrivet: 19 Juni 2009, 18:24:42 »

Det är väl som Jan Sjöberg skriver att de uppsatta miljökraven i princip krävde nya bussar. Dessutom utlovade Veolia nya bussar när de lämnade anbudet så det borde de rimligen vara bundna till.

Först hade vi ju lågentrékravet, där försvinner ju en del bussar.
Vad gäller miljökravet så kan man kortfattat säga så här för att anknuta till Jan:s post, utsläppskraven är ett medelvärde, det hade utan problem gått att använda bussar som i övrigt passade som klarade Euro 3, och Euro 4 tillsammans med nya bussar som uppfyllde Euro 5 eller EEV fram till 2011-2012, från 2013 däremot hade det krävts bussar som uppfyllde Euro 5 och EEV (i 2008 års skrivning)
Loggat
Svemicke
Medlem

Antal inlägg: 2340

En skåning i Västra Götaland

Hemsida
« Svara #13 skrivet: 22 Juni 2009, 10:46:16 »

Miljökraven är så hårt satta att det blir nästan omöjligt att komma med ngt annat än ny vagnpark
Grattis iaf Veolia jätteroligt ,nu kan vi som inte gillar BL så mkt chansen att få jobb igen i bussbranchen.
På närmare håll  Glad
Och vad får dig att tro att det blir bättre på Veolia? Bussbolag som bussbolag. De tävlar alla mot pressade priser och dålig ekonomi. Dessutom är det ju ett underbud, vilket gör att Veolia nog inte kan vara hur frikostiga som helst gentemot sin personal. Ja ja, den som lever får se...
Loggat

Min blogg om lite allt möjligt

Busskörkort = frihet, och jag värdesätter frihet mer än status. Därför kör jag hellre buss än har en flashig titel.
Lars Ödlund
Administrator
Medlem

Antal inlägg: 8706

« Svara #14 skrivet: 22 Juni 2009, 11:12:15 »

Och vad får dig att tro att det blir bättre på Veolia? Bussbolag som bussbolag. De tävlar alla mot pressade priser och dålig ekonomi. Dessutom är det ju ett underbud, vilket gör att Veolia nog inte kan vara hur frikostiga som helst gentemot sin personal. Ja ja, den som lever får se...

På vilket sätt skulle det vara ett underbud?  Att budet är lägre än BL:s innebär inte med automatik att det är så, och i detta fall var det ytterligare två budgivare som hade ett bud som underskred BL:s.

Loggat
Sidor: [1] 2 3 ... 7
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!