Författare Ämne: Lön för lastbils chaufförer?  (läst 19485 gånger)

Utloggad 240 Cross

• Medlem
  • Antal inlägg: 34
Lön för lastbils chaufförer?
« skrivet: 19 maj 2008, 12:44:07 PM »
Hej.

Jag undrar helt enkelt vad ni som kör lastbil tjänar?

Jag jobbar idag som elingenjör men har min pojkdröm kvar, och det är att "köra långtradare".
När man sitter här och tittar på alla bilar här så blir man nästan sjuk av avund och vill byta jobb.
Problemet är väl om det är för stort kliv nedåt i lön så jag inte kan motivera för mig själv och familjen vad som är bäst.

Jag har körkortsbehörighet BE CE DE och en del ADR, men har liksom aldrig kommit längre än någon styrning under semestern.

Sedan verkar åkerier inte annonsera efter chaufförer trots att man hör att det ska vara stor brist på förare, är det bara genom kontakter som det söks förare?

Tacksam för svar som gör det "lättare" för mig att styra rätt in i framtiden  :-\

MVH

Tomas

Utloggad Krille

• Medlem
  • Antal inlägg: 1043
SV: Lön för lastbils chaufförer?
« Svar #1 skrivet: 19 maj 2008, 15:11:47 PM »
För att komma i upp i den lön du har nu (som jag bara kan ana förstås)
måste du nog vara beredd att ligga ute på vägarna "jämt".
Det är rätt så stor löneskillnad att köra långa fjärrkörningar på tex utlandet med distrubitionstjänster inne i stan typ 7-16.
Tror som du säger att det är bäst att visa upp sig hos företaget i fråga.

/K

Daniel Söderberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 maj 2008, 03:41:19 AM »
Nej du, man behöver då inte alls ligga ute på vägarna "jämnt" för att få en bra lön.

Det är väl bara att låta bli att dra trailer så får man vara hemma.

Med stor risk för att jag kanske trampar någon på tårna nu, men i ärlighetens namn så är det ju så det låter generellt.

Utloggad Krille

• Medlem
« Svar #3 skrivet: 20 maj 2008, 11:55:06 AM »
Nej du, man behöver då inte alls ligga ute på vägarna "jämnt" för att få en bra lön.

Om du läser ordentligt så ser du att jag skrev citat : "komma i upp i den lön du har nu".
En vanlig 7-16 chaufför tjänar knappast i närheten av vad en elingenjör gör.

/K

bjalle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 maj 2008, 16:49:08 PM »
Månadslönen ligger på 20500 före skatt

Utloggad Krille

• Medlem
« Svar #5 skrivet: 20 maj 2008, 18:05:45 PM »
Månadslönen ligger på 20500 före skatt

Vilken månadslön? Din eller?

Koffe

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 maj 2008, 19:57:20 PM »
Vilken månadslön? Din eller?
Avtalslönen (facket) ligger runt 20500 kr före skatt, sen är det ju inviduellt vilket åkeri man jobbar på och självklart hur mycket man jobbar!!

// Kristofer

Utloggad Jim

• Medlem
  • Antal inlägg: 2331
  • OmniLink AB
« Svar #7 skrivet: 20 maj 2008, 19:59:28 PM »
jag som B-Kort chaufför samt det företaget jag jobbar hos, där får jag 19365 kr i månaden.
Körkort: (B)(C)(D)
Fd. Lastbilsförare hos Älta Transport.
Fd. Vagnarbetare på Busslink
Bussförare hos Busslink

Utloggad Christer K

• Medlem
  • Antal inlägg: 1355
« Svar #8 skrivet: 20 maj 2008, 21:05:21 PM »
Månadslön finns hos de flesta arbetsgivarna om man inte blir anställd per timme.
Månadslön för nybörjare bör ligga runt 19,700 i mån eller 113 kr / timme till detta tillkommer permiekomp i olika former allt från 4 kr/ timme och över beroende på vad man kör.

Någon ackordslön ska inte förekomma inom transport men inga regler utan undantag. Finns de som kör trailer dragare på mil peng. Ju fler mil, mer i plånboken.

Och så finns det de som kör med B-skatt och betalar in allt själva och har högre lön. Danska åkeriet Euro-Trucking har detta systemet har jag hört.

Själv är jag miljöarbetare och har runt 25.000 - 26.000 i månaden före skatt.

/ Christer K
Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Swebus, Swebus Express, Linjebuss, Göteborgs Spårvägar, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines), nu lastbilschaufför.

bjalle

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 maj 2008, 21:29:06 PM »
Jag har 20296kr/mån
vid annat arbete
timlön på 116kr och premiekomp på 2,16 kr/timme

Utloggad Christer K

• Medlem
  • Antal inlägg: 1355
« Svar #10 skrivet: 20 maj 2008, 23:29:33 PM »
Kan tillägga att man kan vara som yrkeschaufför fast går under ett annat avtal än Transportavtalet, finns tex. i Handels, Arla, Dagab går under detta. Finns säker fler fackförbund som har chaufförer som kör lastbil hela dagarna men har en helt annan lönesättning.

/ Christer K
Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Swebus, Swebus Express, Linjebuss, Göteborgs Spårvägar, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines), nu lastbilschaufför.

Utloggad Christian Ljunggren

• Medlem
  • Antal inlägg: 1102
« Svar #11 skrivet: 21 maj 2008, 00:32:37 AM »
Hej.

Jag undrar helt enkelt vad ni som kör lastbil tjänar?

Jag jobbar idag som elingenjör men har min pojkdröm kvar, och det är att "köra långtradare".
När man sitter här och tittar på alla bilar här så blir man nästan sjuk av avund och vill byta jobb.
Problemet är väl om det är för stort kliv nedåt i lön så jag inte kan motivera för mig själv och familjen vad som är bäst.

Jag har körkortsbehörighet BE CE DE och en del ADR, men har liksom aldrig kommit längre än någon styrning under semestern.

Sedan verkar åkerier inte annonsera efter chaufförer trots att man hör att det ska vara stor brist på förare, är det bara genom kontakter som det söks förare?

Tacksam för svar som gör det "lättare" för mig att styra rätt in i framtiden  :-\

MVH

Tomas

Annonserar gör man väl i stort sett bara i storstadsområdena och i södra delarna av landet, även om undantag kan finnas.
Att "komma in" utan att ha "rätt" person i kontaktnätet är ganska svårt.
Det vet jag mycket väl själv.
En vanlig fras bland många åkare brukar vara att "det är så mycket nu", men på frågan om de har något jobb, så brukar svaret bli "nej så mycket är det inte". Det har både jag och ett antal bekanta erfarenhet av.
Kommer man väl in, så har man i princip forcerat Berlin-muren och då går det hela betydligt lättare.

Mvh

Christian

Utloggad Krille

• Medlem
« Svar #12 skrivet: 21 maj 2008, 15:54:32 PM »
Kan tillägga att man kan vara som yrkeschaufför fast går under ett annat avtal än Transportavtalet, finns tex. i Handels, Arla, Dagab går under detta. Finns säker fler fackförbund som har chaufförer som kör lastbil hela dagarna men har en helt annan lönesättning.

/ Christer K

SEKO-Poståkeriet tex.

/K

Henrik Palmqvist

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 maj 2008, 13:33:51 PM »
Jag ligger ute istort sett 5-6 nätter i veckan, efter skatt inkl trakatamenten får jag ut mellan 28-30 000 i månaden.

Men man ska komma ihåg att det kostar att ligga ute.

För att komma in på bra körningar, är nog kontakter bra att ha, men det viktigaste är att du visar ditt intresse. Ring runt lite, ta någon körning på semestern så de ser vad du kan, visa framfötterna.

Du måste ta första steget.

Ibörjan får man ta mycket "skitkörningar", kanske köra med gamla bilar o.s.v, men har man väl fått in en fot så är det lättare att avancera uppåt.
Lycka till, / Henrik

Utloggad Krille

• Medlem
« Svar #14 skrivet: 22 maj 2008, 19:17:31 PM »
Jag ligger ute istort sett 5-6 nätter i veckan, efter skatt inkl trakatamenten får jag ut mellan 28-30 000 i månaden.
Men man ska komma ihåg att det kostar att ligga ute.

Precis, det jag försöker säga.
De siffror du nämner är långt i från vad jag har ut FÖRE skatt.
Däremot så vet jag när jag kommer hem på dagarna, äter min lunch hemma och cyklar till jobbet (iaf sommartid  :P)

/K