Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, no array or string given in /home/omnibuss/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 298

AEC Regal Mk IV, Linjebuss 439 – 1952

På det tidiga 50-talet importerades ca 100 st AEC-bussar till Sverige. Enligt uppgift skall det ha varit Johnson-koncernen (Rederi AB Nordstjernan) som fått dessa av britterna som ersättning för fartyg, möjligen inhyrda fartyg som krigsförlist. Det var dock ANA i Nyköping som stod som importör.

Eftersom Linjebuss ägdes av samma koncern var det ju lätt att placera ut bussarna, ca 80 av bussarna hamnade i detta företag, varav ungefär 70 var karosserade av Park Royal i England.
Flera olika karosser fanns, dels rena lokaltrafikvagnar, dels linjevagnar och turistbussar. Linjebuss 439 är en lokaltrafikvagn, och har tjänstgjort bl a i Kristianstad.

Även några andra företag köpte AEC (med svenska karosser), men de blev kortlivade mycket pga. att ANA inte skötte reservdelshållningen. Linjebuss ordnade med tiden detta själva, och deras bussar rullade fram till Dagen H. Linjebuss 439 övertogs av Svenska Spårvägssällskapet (SSS) efter Dagen H, men återlämnades till Linjebuss på 70-talet. Den helrenoverades på 80-talet, men när Linjebuss övertogs av Connex skänktes bussen till SSS Malmöavdelning, varifrån SvOf förvärvade den.
Bussen har ett engelskt utseende, och är i mycket fint skick med röd skinnklädsel. Motorn är AEC:s typ A219F på 125 hk, liggande mellan axlarna, ett koncept som också Volvo hakade på med B655 1952. Den relativt korta  AEC-bussen (10,65m) rymmer 37 sittande och 21 stående passagerare. Växellådan är Wilsons av förväljartyp.

AEC (Associated Equipment Company) hade bindningar till London Transport och levererade tusentals bussar till den brittiska huvudstaden under många årtionden.

Comments are closed.