Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, no array or string given in /home/omnibuss/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 298

Volvo B58/Säffle Vaxholmstrafik AB/SL 7996 – 1970

Volvo B58 /Säffle 1970 från VaxholmsTrafik AB

Volvos B58-chassi blev en riktig storsäljare och grunden till Volvos framgångar med mittmotorkonceptet. Tidigare hade Volvo inte haft något större intresse av bussar, utan prioriterat lastbilarna. Men framgången med B58:an ändrade detta.

Många B58:or kom att få kaross från Säffle, karosserifabriken som ägdes av H Höglund Co. Senare på 70-talet köpte Volvo denna karosseritillverkare, och sedan dess har många Volvochassier karosserats där fram till nedläggningen 2013.

Vaxholms Trafik var först i Stockholm med kombinationen B58/ Säffle, och köpte 4 vagnar 1970-71. Till en början hade de endast en dörr, fram, och såg ganska eleganta ut med sina ovala strålkastare. Bussarna hade halvautomatiska Wilsonlådor, och tvåväxlade bakaxlar, sk Norrlandsväxel.

Redan år 1972 övertogs dock bussarna och hela bolaget av SL, som det sista privatbolaget i Stockholm. SvOF:s vagn, som var den sista i serien, fick SL typbeteckning H47A och nummer 7996. SL hade ungefär samtidigt köpt en serie snarlika vagnar, vilka fick typ H47, bland de första ny bussar SL köpte in efter dagen H.

7996 fortsatte att rulla på Vaxholm, men anpassades med ytterligare en dörr på mitten. Senare fick den även standard runda strålkastare, vilket delvis fördärvade utseendet i fronten. I slutet av 80-talet var den bland de sista bussarna som hade kvar sin privatbolagsmålning, och den överläts till SvOF 1987.

Bussen användes flitigt en period vid utfärder mm, men råkade sedan ut för en vandalisering och blev stående på olika platser, innan den till sist hamnade på SvOF:s depå där den nu stått i många år. Tyvärr har ingen velat ta ett tag med att göra iordning vagnen heller, fler aktiva behövs om vi skall få ut denna vagn på vägen igen.

Vad som behöver fixas är byte av vindrutor, nya ovala strålkastare (ligger och väntar på hyllan), en del karosserijobb, ny lack mm. Maskinellt var det inget fel på bussen när den kördes sist, bortsett från ett luftläckage vid Wilsonlådan.

Comments are closed.